Corona-vaksiner:begrenset langtidseffekt.Hva du selv kan gjøre med saken.

Vaksiner beskytter, men  ikke fullverdig mot COVID-19, noe ny statistikk vi legger ut her  viser!Det er god sjanse for å bli syk selv om man er vaksinert en ,to eller tre ganger. Man bør derfor ta tak og booster immunsystemet med andre tiltak i tillegg.Kosthold, mineraler og vitaminer har vist sin berettigelse som immunstyrkende terapi.Her er fakta:

DEL I . HVOR GODT BESKYTTER VAKSINER EGENTLIG  MOT COVID-19 .?

Beskytter vaksiner mot COVID-19? Tabellen under er hentet England og antas å være relevant for norske forhold. Tabellen viser at selv om du er vaksiner virker ikke vaksinene 95% i virkelige verden slik som påstått på enkelte nettsteder og det er derfor legitimt og nødvendig at du uansett vaksinestatus tenker på å sikre deg mot å bli syk selv om du tar vaksine!! 

Beskyttelse mot COVID-19 på grunn av Omikron

Type vaksine Beskyttelse mot COVID-19 pga Omikron, alle aldersgrupper Beskyttelse mot

Innleggelse med Covid-19 pga Omikron, alle aldersgrupper

Beskyttelse mot død av COVID-19 pga Omikron

For de over 50 år

Etter 2 doser uansett produsent 25-35% etter 25 uker 50% etter 25 uker
Etter 2 doser Astra Zeneca 50% fallende til 0% etter 20 uker
Etter 2 doser Astra Zeneca eller Moderna 65-75%, fallende til 10% etter 25 uker
Booster dose uansett produsent 60-75% etter 2-4 uker, deretter avtagende til 30-40% etter 15 uker 95% etter 2 uker
Etter Pfizer booster dose 90%,deretter 75% etter 10-14 uker
Etter Moderna Booster dose 90-95% inntil 9 uker

 

Risiko for reinfeksjon med Omikron virus.

Uvaksinerte som har vært syke en gang før : 44%

Vaksinerte som har vært syke en gang før: 71 %

Risiko for infeksjon med Delta varianten; både symptomgivende og uten symptomer.

Etter 2 måneder Astra- Zeneca etter: 50% etter 2 måneder

Etter to doser Pfizer: 81% etter to måneder, deretter fallende til 46% ved 6 måneder.

Viktig poeng: Vaksiner kan ikke helbrede COVID-19; de kan bare senke risiko for at en smitte utvikler seg til COVID-19, sykehusinnleggelser eller død. Har du først fått COVID-19 trenger du terapi av ett eller annet slag.

 

DEL II: KOSTHOLDS-TILTAK FOR Å BEDRE FORSVAR MOT COVID-19.

Kosthold: Kosthold kan ikke forhindre at du blir smittet. Men det kan forhindre at når du blir smittet vil sjansene for å utvikle moderat til alvorlig grad av COVID-19 bli redusert. I den store 6 landsundersøkelsen som er gjengitt på bloggen den 4.2.22 var tallene slik:

  • Vegetarkost: 73% redusert risiko for å utvikle moderat til alvorlig COVID-19
  • Fisk og plantebasert mat; men ikke kjøtt fra landdyr: 59% redusert risiko for å utvikle moderat til alvorlig COVID-19
  • Lavkarbo; hele 3,86 ganger økt risiko for å utvikle moderat til alvorlig COVID-19.

Vurdering: Kosthold har en effekt som likner vaksiner ved at det bygger immunitet og forhindrer derved at en infeksjon skal gi sykdom og når det først gir sykdom, blir sykdommen mildere og vil derved redusere sjansene for død.. Sammenlikner man tallen fra den engelske statistikken er kostholdets evne til å beskytte mot moderat til alvorlig grad av COVID-19 like bra som vaksiner. I motsetning til vaksiner avtar ikke effekten over tid; den er vedvarende livet ut. En annen fordel er at kosthold ikke har noen bivirkninger .Ulempen, hvis det er noen; er at det tar tid før man ser resultater av kostholdsomlegging. Starter du i dag må man regne med noen uker før effekten kommer. Vaksine-effekten kommer etter et par uker.

Vitaminer som booster immunforsvaret og stryker kampen mot COVID-19:

Vaksiner har som hovedformål å aktivere immunsystemet slik at det blir bedre i stand til å bekjempe viruset og derved enten forhindre at infeksjonen gir symptomer (COVID-19) eller utvikler seg til en alvorlig eller dødelig variant av sykdommen. Forskning har vist at man kan styrke immunresponsen ved å gi mineraler og vitaminer som kroppen trenger for å bygge almen immunitet. Mens vaksiner bygger spesifikk immunitet mot bare det virus vaksinen er laget for; vil styrking av det almene immunforsvar styrke responsen mot enhver virus og bakterie.

  • Vitamin B6 er et vitamin med erkjente virkninger på immunsystemets evne til å forsvar seg mot mikrober av ethvert slag .Les mer om dette på blogg-artikkelen den 9.2.2022
  • Vitamin B kompleks: alle B vitaminer under ett er bevist ved vitenskapelig forskning og erfaring å øke immunsystemets motstandskraft mot COVID-19 og andre virus og bakterier. Les mere om dette på blog-artikkelen 17.1.2022
  • Vitamin A: bevist ved vitenskapelig forskning å styrke immuncellers krig mot mikrober. Les mer om dette på blogg artikkelen 17.1.2022
  • Vitamin D: det er bevist ved forskning at dersom nivåene er lavere 75 mikromol/L øker risiko for å få virusinfeksjoner. Omvendt vil tilskudd redusere sjansene for å utvikle sykdom når man først er smittet. Les om dette på blogg-artikkelen den 17.1.2022
  • Vitamin C: Vitamin C er nødvendig for immunforsvaret. Mangel vil derfor gi svakere immunitet. Omvendt vil tilskudd av vitamin C kurere problemet og gjenopprette forsvaret mot infeksjoner. Det finnes ingen gode statistikker på om tilskudd av vitamin C spesifikt minsker sjansene for å få COVID-19 når man først er smittet; men man vet at kinesiske leger ofte bruker høydose Vitamin C som en del av terapien mot alvorlig COVID-19
  • Zink : vitenskapelige studier har vist at Zink er nødvendig for immunforsvaret .Nettstedet Harvard Health Publishing som driftes av en av USA´s mest prestisjetunge universitetet Harvard Medical School anbefale Zink selv om bevisene ikke er så gode som ønskes ut fra tankegangen om at dersom man har for lite vil tilskudd bedre situasjonen.
  • Echinacea: er en medisinplante som har lang fartstid som immunstimulerende medisin. I blogg-innlegget den 1.3.2022 kan man lese om forskning som bekrefter at planten styrker immunforsvaret og reduserer virusinfeksjoner.

@Copyright Øverbye 2022

DISCLAIMER

close

Registrer deg for å motta varsler om nye innlegg rett til innboksen din.

Vi spammer ikke! Les vår personvernerklæring for mer info.

Posted in COVID-19, Immunforsvar, Immunitet, Kosthold, Vaksiner and tagged , , , , , .