Har du noen gang lurt på hvorfor du kjøper bestemte varer og tjenester du godt kunne vært foruten og ofte i så store mengder at det ikke gir mening? I gamle dager sa moralister at det skyltes en menneskelig svakhet kalt begjær.I moderne tid er svaret enklere: reklame.Her er noen av mange hundre måter reklameindustrien bruker for å bedra seg så grundig at du mister styring over eget liv.

Impulskjøp: hvor ofte har du ikke bare hatt ”lyst” til å kjøpe noe uten egentlig å tenkt gjennom om du trenger varen eller tjenesten; for i etterkant å ikke ha innsikt i hvorfor du handlet der og da.Da er svaret i følge reklamebransjen: 80% av alt du kjøper beror på valg du gjør mens du handler og 60% av alle innkjøp er impulskjøp! Hvordan klarer reklameindustrien å få det til ? Her er noen teknikker du bør vite litt om.

  • Varer som plasseres i øyenhøyde selger bedre enn de som står langte nede mot gulvet eller høyt opp i hyllene.
  • Varer ment for barn plasseres da selvsagt lavere ned , enn varer plassert i øyenhøyde for voksne kjøpere.
  • Farger, illustrasjon og størrelse av varen er også viktige.
  • Reklameindustrien angriper de svakeste .I USA selges det hvert år for 500 milliarder i varer spesielt rettet mot barn: leker, iskrem,godterier.
  • Butikklokalene er designet for å forvirre vår logiske sans, ofte understøttet med musikk, dukt gjør at kunden hensettes i slags hypnotisk tilstand og derfor kjøper mere av varer enn man behøver og ofte dyrere enn først tenkt

Reklame og musikk: Erfaring tilsier at musikk hensetter mennesker i en hypnotisk tilstand.Erfaring fra USA som er like relevant for norske forhold viser at dersom butikkene bruker mausikk, såkalt Muzak, øker salget med 38%.Kunden oppholder seg 18% lenger i butikken og  gjør 17% mere impulskjøp. Mange resturanter og harmburgerkjeder bruker musikk som øker hvor fort  man spiser maten; tro det eller ei !!

Godlukt selger:Alle butikker bruker i dag duft for å selge mer.Forskning fra Canada med svake dufter i lokalene; ofte så svake at man ikke uten videre la merke til deg, økte salget med 18% ! Firmaer som Ecoist Aroma Marketing tilbyr forretninger valg av mer enn 50 ulike dufter som lokker kundene til å oppholde seg lenger i butikkene og kjøpe mer av varer de ofte ikke trenger.

Lyst på en ny bil; her er knepene du utsettes for: Alle bilforretninger ønsker å selge deg så dyre biler som mulig og at du kjøper ny bil så ofte som mulig. Flere enn en selger snakker med deg.De sier ofte at dette ”Siste type av denne bilen vi har igjen ”. ” Gode tilbud om du kjøper nå !” ” Ikke utsett kjøpet, bilen blir dyrere om kort tid ”.Selgeren manipulerer deg mentalt når du skal prøvekjøre bilen sammen med selgeren”.

Har du ikke råd til å kjøpe bilen? Ikke noe problem bilforhandleren tilbyr deg et ”gunstig lån”  på en bil der prisen er satt slik at man uansett tjener på salget selv om renta er lav…i alle fall de første to årene. Eller man tar opp lån fra banker som tilbyr raske penger, men til høy rente. Under enhver omstendighet må man huske følgende:

  • Bankene spekulerer i folks grådighet dvs en grådighet stimulert i forkant av reklame..hva elles ?
  • Tilbyr kjappe penger; som over tid er dyre å betjene.
  • Tilbyr deg lån når du er i en stresset situasjon og får du føler du må gjøre et impulskjøp som selgeren har narret deg til å gjøre.

Selvsagt er ikke bransjen så kynisk ? Vel, i følge du selv er det så kyniske man er.Neste artikkel , mer om hvordan reklamene bevisst søker å endre din personlighet og narre deg til å  å gjøre det reklamen har som eneste mål: At du skal kjøpe mere og dyrere og oftere varer og tjenester ; hvorav mange du egentlig kunne vært foruten eller skaffet deg til lavere priser i mengder du trenger.

Kilde: Martin Howard : We Know What You Want: How they change your mind. WWW. desinfo.com

Copyright Øverbye 2024

  Disclaimer

 

 

 

 

.

 

 

 

 

Registrer deg for å motta varsler om nye innlegg rett til innboksen din.

Vi spammer ikke! Les vår personvernerklæring for mer info.