Traumeel krem er flere år på rad kåret til Tysklands mest populære naturprodukt med  virkning på muskel og leddverk. Kan brukes mot skrubbsår og bloduttredelser fremkalt ved slag og støt mot kroppen. Finnes som  krem , dråper, tablett og til injeksjon for bruk  av lege. Traumeel selges også i Norge. Vel verd å ha med på trening og på tur som førstehjelp.

Dr. med Reckeweg: Traumeel ble oppfunnet av den tyske legen Dr. Med Hans -Heinrich Reckeweg.( 1905-85).Reckeweg´s ide var å lage naturprodukter som skulle igangsette kroppens evne til selvhelbredelse  og med samme virkning som vanlige kjemiske legemidler; men uten noen bivirkninger . I 1936 grunnla han en fabrikk Heel Heilmittel i Bade- Baden i Tyskland og en av de første produktene var Traumeel krem til behandling av akutte muskel og seneskader. Etter krigen  utviklet Reckeweg og hans etterhvert flere medarbeidere et hundretalls produkt og ble med dette en av Tysklands største produsenter av  naturmidler laget av planter og homøopatiske midler .Midlene finnes som  gel, kremer, dråper ,tabletter og injeksjonspreparater.

Reckeweg utgav også en stor bok Homotoxicologie; der han forklarer den vitenskapelige bakgrunn for sine oppdagelser. Heel midler selges nå i 50 land over hele verden og brukes foreskrives av leger og homøopater. I Norge må man ha resept fra homøopat eller lege for å kjøpe Traumeel , mens man ellers i Europa kan kjøpe det reseptfritt på apotek eller på nett.

Hva består Traumeel av  ?Den opprinnelige formelen for Traumeel bestod  i sin tid  av et 20 talls plante-ekstrakter, mineraler, vitaminer og homøopatiske medisinen. Etterhvert ble antall bestanddeler redusert til dagens 15 bestanddeler. Effekten av de ulike ingrediensene er basert på erfaring og forskning  gjort innen homøopati og plantemedisin:

• Smerte-reduserende virkning: Aconitum, Hypericum, Hammamelis og Matricaria recutita.
  • Betennelses dempende virkning: Homøopatisk Mercuris solubilis D6 (fortynnet 1: 1 million)
  • Øker sårtilheling: Arnica, Calendula, Echinacea, Symphytum.
  • Reduserer hevelser: Arnica, Hammamelis, Achillea millifolium, Aconitum, Atropa belladonna.
  • Calendula, Echinacea og Matricaria recutita forbygger utvikling av hevelser ved skader.

Forsøk utført på cellekulturer: Når et oppstår en vevsskade på grunn av slag, støt, overanstrengelse eller infeksjoner svarer immuncellene med to type reaksjoner. Den ene reaksjonen er produksjon 1-beta-interleuin, interleukin-8 og Tumor Nekrosefaktor-alfa som øker antall immunceller og deres aktivitet .Denne reaksjonen kan om den ikke bremses forverre betennelsesreaksjonen, fremfor å dempe den. Forsøk med immunceller viser at når disse tilsettes Traumeel , reduseres denne reaksjonen med hele 50-70.%I tillegg til dette er det bevist at Traumeel øker immuncellers evne til å dempe betennelser ,bedre sirkulasjonen og dempe hevelser.

Pasient- erfaringer  : Det eksiterer flere undersøkelser som bekrefter at Traumeel både har god effekt og er bedre enn placebo (narremedisin) og like bra som legemidler av typen Ibux , Voltaren og Naprosyn. Her følger resultatet fra en del vitenskapelige studier:

Traumeel i behandling av forstuet ankel:  I en  internasjonal  studie ble 447 pasienter med forstuet ankel  behandlet med henholdsvis Traumeel og Voltaren.143 pasienter ble behandlet med Traumeel krem, 140 med Traumeel gel og 137 pasienter brukte  Ibux gel. Resultat etter 14 dager var som følgende De som fikk  Traumeel krem hadde 94, 3% reduksjon i smerte og hevelse, pasienter som brukte Traumeel gel hadde 93,4 % reduksjon  og  pasienter som brukte Voltaren gel hadde 94.8% reduksjon. Normal funksjon ble gjenvunnet  hos 95% av deltagerne brukte Traumeel gel og Voltaren  etter 14 dager og hos 89,5% hos de som brukte Traumeel krem.

Traumeel helbreder betennelser i albuen (epicondylitt): 184 pasienter med betennelse i albuen fremkalt av overtrening eller feil trening fikk enten injeksjon med Traumeel hos lege eller Voltaren tabletter. 71% av de som fikk Traumeel mente at behandlingen var meget bra eller bra; mot 44% av de som fikk Voltaren.

Traumeel  i behandling av muskelskader påført ved trening: 96 forsøkspersoner fikk enten narrepiller eller Traumeel tabletter før de begynte å trene.  Blodprøver viste at det var mindre skader på musklene når man tok Traumeel. Forskerne bak studien anbefalte at man tok Traumeel for å beskytte musklene mot skade som oppstår ved intensiv trening. I en annen undersøkelse av 136 idrettsutøvere  fikk 68 behandling med Traumeel for sine muskel strekk skader og 68 fikk placebo. Etter 2 uker hadde de som brukte Traumeel  overlegent bedre resultater enn   de som brukte placebokrem.

Traumeel i behandling av ulike muskel og ledd skader påført ved trening : I en større multisenter undersøkelse inngikk 3422 pasienter med skader som ikke behøvde operasjon: forstuinger, støtskader, overstrekking,  bloduttredelser, leddsmerter og senestrekk. 38% av pasientene brukte Traumeel, 30% fikk andre legemidler i tillegg og 52% fikk fysikalsk terapi. 87% av de som fikk Traumeel mente at legemidlet hadde god virkning.

Ved søk på nettet finner man flere slike undersøkelser som gir grunnlag for å konkludere med at akutte skader som opptrer under utøvelse av idrett og fysisk arbeid og som ikke krever kirurgisk terapi blir bedre ved bruk av Traumeel og effekten er like bra som ved bruk av Voltaren, Ibux og liknende preparater; uten noen av deres potensielle bivirkninger.

@ COPYRIGHT ØVERBYE 2023