MSM( Metyl- Sulfonyl- Metan) er et naturmiddel som ble oppdaget av legene Stanley Jacobs og Robert Herschel i 1980. Siden utgav Jacobs sammen med Dr. Ronald Lawrence en bok om sine erfaringer med flere tusen pasienter de kalte: The Miracle of MSM: The Natural Solution for Pain» Her er første del i en serie artikler om MSM.

DMSO , «vidunderkur » mot smerter: Historien om MSM (Metyl-Sulfonyl-Metan

Alexander_Mikhaylovich_Zaytsev

begynner med et helt annet stoff DMSO (Di-Metyl-Sulfon -Oksid) som ble oppdaget under produksjon av  i tremasse på midten av 1850 tallet.I 1867 ble DMSO fremstilt syntetisk av den russiske kjemikeren Alexander Zaytsev. DMSO ble deretter brukt som kjemisk løsemiddel  ti produksjon av papir fra trevirke.

I 1963 tallet begynte et team leger ledet av  Stanley Jacobs og Robert Herschel ved Oregon Health & Science University  utprøving av DMSO  for bruk i kremer som et såkalt vehikulum; dvs en substans som muliggjør transport av legemidler via huden inn i kroppen

Det viste seg snart at DMSO også hadde en virkning uavhengig av hva man blandet i det. Stoffet  t hadde en  nærmest «magisk» virkning på smerter og betennelser. Frem til 1963 ble det skrevet ikke mindre enn 1200 vitenskaplige avhandlinger om DMSO og mer enn 100.000 pasienter ble behandlet med god effekt;primært smerter i muskler og ledd.

På grunn av krav om sikkerhet endte DMSO en periode opp med å bli forbudt til bruk for mennesker; fordi FDA i USA innførte nye sikkerhetsbestemmelser for legemidler.DMSO ble fortsatt lov å bruke på dyr.I 1978 tallet  ble det tillatt for mennesker.

Fra DMSO til MSM : DMSO hadde på 1980 tallet fått tilhengere blant leger over hele

Dr. Stanley Jacobs

verden.Ikke mindre enn 125 land tillot leger å bruke DMSO mot smerter og betennelser.

Stanley Jacobs og Robert Herschel fortsatte på denne tiden forsøk på å utvikle en ny versjon av DMSO som skulle være smak og luktfri og som kunne fordøyes bedre.

De kom da frem til at den aktive komponenten i DMSO var et stoff de døpte DMSO2 eller MSM (Metyl-Sulfonyl-Metan.)MSM er luktfritt og har en nøytral smak og best av alt; det er reseptfritt og kan kjøpes over disk uten at man behøver å oppsøke lege. Her følger noen av virkningene av MSM som leger gjorde i årene som fulgte ,frem til i dag.

MSM mot slitasjegikt : I likhet med DMSO har MSM en smertedempende og betennelseshemmende effekt på  midler i muskler og ledd.

I en utprøving på 100 pasienter med slitasjegikt  i knærne  ( Osteo-artheritis) viste det seg at MSM var bedre enn placebo.Pasientene som fikk  1,2 gram MSM i 12 uker rapportere ved forsøkets slutt en markant bedring bedring av smerter, stivhet i ledd, bedre gange, mindre hevelse i ledd, lettere for å stå opp av sengen og lettere for å gå i trapper.

I boken  The Miracle of MSM: The Natural Solution for Pain, skrevet av Dr.Stanley  Jacobs og  Dr. Ronald Lawrence  forteller   Robert Lawrence at han har behandlet 6000 pasienter med ulike helseproblemer med MSM. I en utprøving på pasienter med slitasjegikt opplevde 82% bedring.

Vanlig dose for å oppnå bedring varierer fra 1,2 gram opptil 6 gram pr dag. Resultater kommer etter 2-3 måneders bruk.

Det finnes også utprøvinger med negativt resultat; men resultatene avhenger av hvor mye leddskader pasientene har ved  utprøvingens begynnelse og hvor stor dose pasientene blir satt på og hvor lenge forsøket pågår.

Når eksempelvis s Dr. Lawrrence,, kan henvise til sammen 6000 behandlede pasienter med MSM  og rapporterer stort sett gode resultater, bør det være verd å forsøke ut.

Konklusjon: Pasienter med slitasjegikt opplever mindre sårhet,smerter og bedre bevegelighet ved bruk av MSM.Effekten ser ut til å avhenge av dosering (3-6 gram pr dag) og av hvor langt i prosessen slitasjegikten er kommer.

MSM mot muskel og leddverk ved trening: Ved hard trening påføres ledd og muskler  en lettere betennelsesreaksjon som resulterer i smerter, sårhet og ømhet .MSM har vist seg å ha en betennelseshemmende og smertedempende virkning på trengsfremkalte smerter.

I en undersøkelse av 8 friske menn  ble det bevist at 3 gram MSM pr dag etter trening reduserte muskelsårhet og følelse av utmattelse etter trening.

I en annen undersøkelse fikk 18 unge friske menn 50milligram MSM pr kilo kroppsvekt pr dag i 10 dager,hvoretter de løp 14 kilometer.Alle som inntok MSM hadde mindre muskelskader i forhold til de som fikk placebo.

I en liknende undersøkelse  ble 22 maratonløpere (17 kvinner og 5 menn) satt på henholdsvis 3gram MSM (OptiMSM) pr dag eller placebo i 3 uker før halvmaraton.I denne perioden trente de regelmessig  De som fikk MSM hadde mindre ledd og muskelverk enn de som fikk placebo.

Konklusjon: 3 gram MSM eller mer pr dag ved fysisk trening reduserer muskelsårhet, leddverk og muligens følelse av tretthet etter trening.

Hvilken produkter bør man velge ? MSM er klassifisert som et kosttilskudd i Norge. Da det ikke finnes noen godkjenningskontroll for naturprodukter  avhenger kvaliteten av produsentens evne og vilje til å levere god kvalitet.Ett produkt OptiMSM som inneholder 3 gram MSM har bevist sin kvalitet i medisinske forsøk.Men det finnes også andre produkter.

MSM  tåles godt: I følge informasjon fra Mattilsynet tåler mennesker opptil 1.5 gram MSM pr kilo legemsvekt over 90 dager uten at det oppstår forgiftningssymptomer.

Neste artikkel vil inneholde flere vitenskaplige fakta om MSM.

@Copyright Øverbye 2022