Flere mineraler ,vitaminer  og oljer fra naturen har en bevist effekt på mensustrasjonssmerter. Her er noen man kan bruke for et bedre liv.

Ernæring er skolemedisin: Kosttilskudd ved menstruasjonssmerter. Mange oppfatter tilskudd av mineraler og vitaminer som naturmedisin. Dette er feil. Det er faktisk en del av skolemedisinen som heter ernæringsmedisin. På grunn av utviklingen av skolemedisinen har denne grenen i stor grad blitt overtatt av ernæringsfysiologer. Men disse trenger hjelp av leger for å ta blodprøver for å påvise om pasienten har mangel/underskudd av viktige mineraler og vitaminer.

Grunntanken i ernæringsmedisin er at dersom man har mangel på ett eller flere næringsstoffer utvikler man en mangelsykdom. Ordet sykdom vedr. menstruasjonssmerter er kanskje litt sterkt, men kan forsvares. Blir manglene erstattet enten ved tilpasset kosthold rikt på de stoffer man mangler eller mangelen blir erstattet ved inntak av mineraler og vitaminer som kapsler/tabletter, da vil mangelsykdommen forsvinne og pasienten blir symptom/sykdomsfri. Her er noen mineraler og vitaminer som bidrar til mindre menstruasjonssmerter. dersom de er i underskudd og omvendt, som når de tilføres leder til bedring eller fullstendig helbredelse.

Spis mer fisk: En dansk undersøkelse blant 181 kvinner av  B Deutch i 1995 viste at kvinner som spiste lite fisk og hadde lave verdier av B12 vitamin hadde oftere menstruasjonssmerter. Omvendt førte inntak av fisk rik på umettede fettsyrer til mindre smerter og ubehag. Ingen av de som var med i undersøkelsen brukte p-piller da dette kan ha en positiv effekt. Effekten av kosthold var således den eneste faktor som bidro til resultatene

Fiskeolje og vitamin B12: I en annen dansk undersøkelse referert på nettstedet WebMed i år 2000 ble det gitt konsentrert fiskeolje i kapselform sammen med vitamin B12 til en gruppe på 79 danske kvinner. Åpenbart inspirert av Deutch forskning prøvde man ut en versjon der både olje og vitamin B12 ble gitt som tilskudd og ikke via kosthold. Kvinner som fikk disse to tilskuddene opplevde markert bedring av symptomene enn de som fikk placebo med vanlige planteoljer. Effekten av vitamin B12 og fiskeolje varte i tre måneder etter at forsøket var slutt.

Vitamin E: I en eldre undersøkelse publisert i tidsskriftet Lancet av dr. Butler i 1955 fikk 100 unge kvinner med sterke menstruasjonsmerter Vitamin E eller placebo 10 dager før mens og 4 dager i løpet av mensperioden. Av kvinner som fikk vitamin E hadde 68% bedring, mens de som fikk placebo hadde bare 18% bedring.

En russisk forskningsrapport skrevet av Dr .Kryzhanovskii og publisert i Russland i 1993 ble det oppdaget at vitamin E har evnen til å fremkalle økt produksjon av det smertedempende stoffet endorfin som lages i hjernen. Dette burde da inspirere personer med smertetilstander til å innta vitamin E for å se om dette lindrer smerter.

Thiamin Vitamin B1 :  I en indisk undersøkelse av Dr. Gokhale fikk 556 unge kvinner mellom 12-21 med spastiske menstruasjonssmerter være med i en undersøkelse der de fikk 100 milligram Thiamin hver dag i 90 dager eller placebo. Etter 90 dager ble resultatene notert og det viste seg da at vitamin B1 tilskudd hadde redusert smertene totalt hos 87% av deltagerne og betraktelig hos 8%.

Dvs 95% av de som var med hadde effekt av vitamin B1 tilskudd. 5% hadde ingen effekt av terapien. 2 måneder etter at forsøket var over var de som hadde effekt fortsatt smertefri. Dr. Gokhale mente derfor at vitamin B1 mangel må ha vært kurativ. Også andre undersøkelser har i følge professor Werbach bekreftet at vitamin B1 i større doser er smertestillende.

Magnesium mot kramper: En undersøkelse utført av Dr. Seifert i 1989 på 25 yngre kvinner med menstruasjonssmerter. Alle fikk tilskudd av Magnesium. Under forsøket ble det målt det smertefremkallende og betennelsesfremmende stoffet Prostaglandin F 2alfa (PGF2alfa) som kroppen selv lager under smertetilstander. Magnesium tilskudd reduserte i løpet av forsøket mengdene av PGF2alfa, samtidig som det økte blodsirkulasjon og gav mindre muskelkramper

Ytterligere forskning bekrefter at inntak av vitamin B6 øker den krampeløsnende effekten av Magnesium. I et forsøk utført av Dr. Abraham ble magnesium + vitamin B6 gitt hver annen time mot mens smerter 4 ganger om dagen. Original artikkelen finnes ikke på nettet, men er omtalt i Textbook of Nutritional Medicine av professor Werbach på side 350.

Jern : Jernmangel dvs. anemi ledsages ofte av menssmerter som reduseres eller forsvinner når anemien korrigeres med daglige jerntilskudd inntil hemoglobinverdieneb er normaliserte ( Werbach 1999)

Hvor store doser må man bruke for å få effekt: Ifølge professor Werbach´s Textbook of Nutritional Medicine er dosen slik:

Magnesium 100 milligram x 4 når man har mens sammen med 25 milligram vitamin B6 4 ganger pr dag under mens.  Vitamin E: 50 milligram x 3 i 14 dager, start 10 dager før mens. Thiamin 100 milligram pr dag i i 90 dager. Jern må doseres av lege i henhold til verdiene  MCV, MCH, Ferritin, Hemoglobin og Jern-verdier man finner i blodet

Drøft alltid med fastlegen når du iverksetter rådene.Legen kan selv sjekke primærkildene ved tvil. Husk at store doser mineraler og vitaminer kan gi ubehag hos enkelte. Prøv ikke alle råd på en gang. Prøv ett ad gangen sammen med lege. Legen kan om han/hun ikke er oppdatert henvise til en ernæringsfysiolog.

@Copyright Øverbye 2022

Les også om fordelene ved bruk av Vitamin B6