Mat= Medisin: Mineral og vitaminmangel kan fremkalle angst.Vis denne listen til fastlegen.

Dersom et problem skyldes en mangel på næringsstoffer: da vil korrigering av kostholdet og eventuelt økt tilskudd av næringsstoffet du har for lite av i form av kosttilskudd fungere som en «medisin».

 

Mat for livVi avslutter artiklene om mat og angst med flere angstdempende naturstoffer. All informasjon er hentet fra det store bokverket Textbook of Nutritional Medicine av professor Melvyn Werbach og Jeffrey Moss DDR. Hvert råd er markert med en kvalitetssikring .

Inositol 0,5-12 gram pr dag ( se foregående artikkel) Effekten er bevist ved vitenskaplig forsøk.

Selen : 200 mikrogram pr dag .Dersom du mangler Selen kan dette utløse angst. Det gjøres ingen Selen-målinger ved våre sykehus ,men man kan prøve å kontakte BM-Lab i Oslo. Effekten av å ta Selen når angst er fremkalt av selen-mangel ansees å være bevist ved vitenskaplig forsøk.

Kalk: 1000 milligram Kalk pr dag demper angst som fremkalles av kalkmangel. Doktor i odontologi Melvin Page i USA har regnet ut en enkel formel for kalkmangel: dersom kalk/ Fosfat er under 1.94 lider du av relativ  kalkunderskudd i forhold til fosfat som kan arte seg som en absolutt mangel. En litt mer avansert metode er å be legen ta ionisert (fri) kalkverdi. Dersom den ioniserte kalkverdien er under nedre grense har du kalkmangel. Kan man ha normal ionisert kalk og for lite etter Dr. Page formel? Ja, det kan forekomme, spesielt hvis du inntar mat med mye fosfat. Kan det oppstå et relativt kalkunderskudd ved at det er et misforhold i forhold til kalk. Husk at evnen til å fordøye Kalk avhenger av ulike forhold, herunder nok syre i magen. Hos noe eldre mennesker 50+ kan det være at man har for lite k magesyre. Man kan da innta kalen sammen med saften av en presset økologisk sitron i et glass vann! Husk også å innta vitamin D3.I USA er 1000 enheter D3 pr dag minimum av hva man bør innta hver dag. Forbindelsen mellom kalkmangel og angst mistenkes /antas ut fra forsøk på mennesker.

Magnesium. Magnesium mangel kan utløse angst. 400 milligram pr dag kan gjenopprette magnesium mangel og dempe angst! Magnesium mangel er utbredt i vestlige land og panikkangst fremkalt av magnesium-mangel ledsages ofte av såkalt svikt7svakhet i hjertes Mitral-klaff ( Mitral -klaff prolaps!!),Har du lav kalk og panikkangst sjekk derfor hjertet hos en hjertelege. Magnesium mangel leder ofte til forstyrrelser i blodsukkeret!! Be derfor legen ta 5 timers blodsukkertest. Kan ikke din lege gjøre dette, sjekk vårt kurs i blodsukker til høsten der vi lærer deg hvordan du overvåker eget blodsukker!! Samband mellom Magnesium-mangel og angst mistenkes ut fra forsøk på mennesker.

Omega-3 fett: mangel på Omega-3 fett kan forsterke angst. Omvendt kan inntak av Omega-3 i store nok doser redusere irritabilitet og angst. Ernæringsforsker Barry Sears, kjent for sin bok Zone-Dietten , skriver på nettbloggen Psychology Today at 2 gram EPA ( som finnes i Omega3 fra fisk) reduserer5 angst. Sears siterer forskningen for 13 gode kilder i sin artikkel. Page rangerer forskningen som ”mistenkes ut fra forsøk på mennesker. Det vil si; du er ikke garantert at det virker ,men det kan virke .Beste oljen på markedet for tiden er Haiolje fra MedicMarine i Lillesand. Firma selger nå stort i USA og er det eneste produktet i USA som har fått høyeste renhets-sertifikat. Selv inntar jeg 4-6 kapsler pr dag på grunn av dets gode effekt for hjerte og ledd. Samband mellom Magnesium-mangel og angst mistenkes ut fra forsøk på mennesker.

B-vitaminer. Følgende B- vitaminer kan gi angst dersom du har for lite av de i kostholdet og derved for lite i blodet: B1,B3 ,B6 og B12. Du kan få målt B12 på alle sykehus i Norge og B6 i Norge på laboratoriene til de store universitets-sykehusene. B1 og B3 kan ikke måles ved norske laboratorier ,men det er mulig at BM-lab i Sandvika kan hjelpe deg! Skal man ha kliniske effekter må man innta 50milligram B1 pr dag, 50 milligram B6 og 1000 mikrogram B12.Det selges ikke så store doser i Norge derfor vil ikke kosttilskudd du kjøper på helsekost ha den virkningen forskningen fastslår at du trenger for å få effekt. Du må derfor importere de fra utlandet. Import til eget bruk er i dag tillatt!!

Husk: Lider du av psykisk sykdom, sjekk alltid med lege.

Copyright Bjørn J Øverbye 2016

Disclaimer

close

Registrer deg for å motta varsler om nye innlegg rett til innboksen din.

Vi spammer ikke! Les vår personvernerklæring for mer info.

Posted in Diverse, Skolemedisin and tagged , , , , , , , , .