Alle biler og MC er på markedet, uansett merke og årgang som går på fossilt drivstoff forbruker 2-4 ganger mer enn de skal. Problemet kan løses for noen tusen kroner og motor ,uansett størrelse vil  kunne kjøre på rundt  0,1-0,3 liter/mil.Her er fakta til ettertanke.

Kilden til denne kortfattede artiklen er hentet fra:http://www.fuel-efficient-vehicles.orgHovedpåstanden på dette nettstedet og andre med liknende ideer/erfaringer er at bilindustrien med vilje lager biler som forbruker mer bensin/diesel enn det motoren er i stand til å forbruke ,dersom de var trimmet annerledes.

Dagens bensinsnille biler er egentlig bensinslukere :Ved søk på amerikanske nettsteder finner man at de mest bensinsnille småbilene som ikke er hybride eller elektrisk forbruker ca 33 Miles Pr Gallon tilsvarende 0,7liter/10km. I Norge har tilsvarende eller samme biler som kun kjører på bensin/diesel ,ikke hybrid , et annet computer-program for bensinregulering som gjør at de går på¨o,1-0,2 liter/10 km mindre enn sin amerikanske utgaver. Nedenfor er noen norske tall hentet fra www.klikk.no

Små/ mellomklasse biler: 0,47- 0,52 liter /mil

Stor biler og SUVer : 0,53- 0,66 liter/mil

Vil bilindustrien selge oss biler med høyt drivstoff-forbruk? Dette kan synes å være OK, men det er faktisk dårlig i historisk sammenheng; lenge for biler fikk elektronisk styrt bensintilførsel, fuel-ijeksjon, turbo, intercooller. 100 år tilbake ble det nemlig laget biler som fint gikk på 100 MPG (Miles pr gallon ) = 0,23liter/10km. Hva var hemmeligheten bak slike biler og de som klarte seg med enda mindreforbruk. Svaret synes ikke nødvendigvis å være selve motoren; men forgasseren.

 

Bilmotorens svake punkt : Forgasseren er nemlig en av bilens svakeste punkter, ikke fordi den behøver å være det, men fordi det kan synes som om bilindustrien med vilje ikke vil ha bensinsnille biler .Hvorfor? Fordi oljeindustrien eier aksjer i bilindustrien og ønsker å selge biler som forbruker så mye bensin eller diesel som mulig-

I bilens historie har flere oppfinnere og bilmekanikere oppdaget dette og prøvd å finne bilens svake punkt som kan forbedres.Det ble da tidlig oppdaget at man kunne vinne MPG ved å lage bedre forgassere , som er der drivstoff og luft blandes for så å sendes inn i sylinderen som fint forstøvede dråper som så antennes av tennplugger (bensin) eller stift (diesel).

Ved å forbedre gradvis forbedre forgasseren lyktes det mekanikere, oppfinnere og ingeniører å lage stadig drivstoffsnille biler

1920 Allerede på 1920 tallet ble det lag bedre forgassere som fikk datidens biler til å gå på 99MPG =0,24 l/mil.Dette er 50-60 % mindre drivstoff enn den mest bensinsnille bilen på markedet i dag.!

I 1929 dukket det opp forgassere i USA som kunne få en bil til å kjøre på 300 MPG =0,08 l bensin/mil , uten at man måtte gjøre forandringer på selve motoren.Var det mulig den gang; hvorfor ikke nå ?

1930-40 :På hele 1930 og 1940 tallet fantes det ulike forgassere på markedet som kunne halvere bensinforbruket.

Etter annen verdenskrig kom det frem at amerikanske tanks hadde forgassere som om de hadde blitt installert i en vanlig bil kunne fått en bil til å gå på o,1 l/mil.Forsvaret delt ikke denne hemmeligheten med det sivile samfunn.

1950 : På 1950 tallet ble det solgt forgassere som kunne få datidens bensinslukende, tunge biler som normalt brukte 1 liter pr mil eller mer til å kjøre på 100MPG.

Fra 1947 -1959 tallet kunne man i USA kjøpe Fish Forgassere som garanterte 20% mindre drivstoff-forbruk og 30% mere HK ut av en hvilken som helst av datidens bensinslukende bilmodeller, båtmotorer og flymotorer. Forgasseren var selvjusterende slik at den hele tiden hadde et ideelt forhold mellom luft og bensin uansett værtype. Dette er et fenomen alle med bensin eller diesel kan erfare at under spesielle værtyper bruker bilen mindre drivstoff.

Fish-forgasseren :Oppfinneren Robert Fish ble i hele sin karriere motarbeidet av myndighetene som ikke ønsket bensinsnille biler. Til slutt solgte Fish hele fabrikken til Canada ,der forgasseren ble solgt i mange år.Fish forgassere ble også eksportert til Europa.Kanskje finnes det endre venetran-biler i Norge med Fish forgasser ??

Mere effektive forgassere var å få kjøpt på hele 60 og 70 tallet fra ulike produsenter.Det fantes til og med biler som kunne med nye forgassere kjære utrolige 380 MPG =0,062 liter/10 km

Tom Ogle´s bensin-damp motor: I 1977 kom oppfinner Tom Ogle fra El Paso iTexas på en bedre ide: Fjern hele forgasseren og send bensin direkte inn som bensindamp (gas vapor). En 2.3 ton Ford Galaxie 1970 modell som da brukte 1,7 liter/mil gikk plutselig på 0,23 liter/mil og Ogle mente at den fint kunne klare seg med halvparten av det om nødvendig. Ogle fikk patent på systemet; ble deretter berømt, forsøkt drept av en ukjente attentatmann og døde få måneder senere av en overdose alkohol og nervemedisiner.

Gjør -del-selv bensin-damp system : Systemet gas vapor kan fortsatt lages av oppfinnsomme personer etter ideer som ligger ute på www.fuel-efficient-vehicles.com som inneholder en del tips på hvordan det kan gjøres; men ikke eksakt hva som skal gjøres.Man må da ta kontakt med enkeltpersoner som har laget slike systemer og alliere seg med en bilverksted som kan bistå med jobben.Man må også ta med i betraktningen at bensin og dieseldamp er lett-antennelig og at selve systemet derfor må være 100% tett så det ikke lekker ut noen damp på vei inn i sylinderen.

Med samme man lager en slik oppfinnelse bortfaller garantien på bilen og man må ta opp med forsikringsselskapet om en egenprodusert del vil endre på forsikringsvilkårene. Man må også ha

Siden moderne biler er laget slik at eieren ikke skal komme til motoren uten å fjerne et beskyttende skjold som ligger over motoren og som bare kan fjernes med spesialverktøy ; er det tvilsomt om en ny bil er det som egner seg for ombygging.Det blir helst eldre bil og MC modeller , kanskje eldre traktorer og gressklippere der man har full tilgang på motoren..

Med disse reservasjonene man finner på nettstedet www.fuel-efficient-vehicles.org kan personer som har et passende modifiseringsobjekt vurdere å forsøke etter å ha tatt kontakt med amerikanske mekanikere som har laget brukbare systemer.

@ COPYRIGTH ØVERBYE 2023

DISCLAIMER

 

Registrer deg for å motta varsler om nye innlegg rett til innboksen din.

Vi spammer ikke! Les vår personvernerklæring for mer info.