Gurkemeie og uttrekket curcumin fra roten har vist seg å ha medisinske virkninger på ulike helseproblemer. Ny forskning viser også at curcumin hindrer corona-viruset å trenge inn i cellene og har en gunstig effekt på mange symptomer forbundet med COVID-19.

Gurkemeie (Curucuma Longa): planten tilhører ingefær familien. Roten har vært bruk t orientalsk medisin i flere tusen år. Vitenskapelige undersøker har vist at den inneholder en rekke kjemiske stoffer som curcumenoider, terpentiner, steroider, polyphenoler.  Curcumin  som lages av roten, har vist seg å ha en positiv effekt på så ulike sykdommer som hjerteproblemer, høyt kolesterol, kreft, kreft-metastaser, Alzheimer sykdom og leddsmerter. Curcumin har også en psyko-aktiv effekt og kan virke positivt ved depresjoner.

Virushemmende effekt av Curcumin :   Curcumin har vist seg å hemme veksten av en rekke virus som fugleinfluensavirus, hepatittvirus, SARS –virus, HIV virus, herpes virus, dengue virus med flere. Curcumin griper inne i flere ulike mekanismer inne i cellene som er viktige for at virus skal formere seg, Det hindrer også coronaviruset å trenge inn i kroppens celler ved å feste seg spike-proteinene som viruset bruker for å feste seg til cellene når de skal trenge seg inn for å formere seg.

Curcumin  gitt til Covid-19 syke:  Ved gjennomgang av 6 viten skaplige utprøvingerav  curcumin på COVID-19 pasienter viste det seg at behandling av COCOD -19 syke innlagt på sykehus reduserte følgende sykdomsproblemer bedre enn placebo : Hoste, pustevansker, feber og  muskelverk. Pasienter som fikk curucumin hadde også en reduksjon i dødelig utgang av COVID-19, sammenliknet med placebo. Ved de medisinske forsøkene som er omtalt i artiklene ble det brukt curcumin tabletter. Best resultat fikk man ved såkalt nano-partikkel curcumin.

Blodprøver viste at curucumin-behandling hadde en beviselig bedring av immuncellenes aktivitet.

Curcumin kan kjøpes i tablettform.Det tolereres godt av de fleste.  Langvarig bruk kan hos enkelte gi opphav til  bivirkninger som kvalme, magesmerter og svimmelhet. Er man allergisk eller lider av en sykdom man må ha legemidler for, anbefales det at man samrår seg med fastlegen.

@Copyright Øverbye 2022