Mineraler og vitaminer med bevist effekt mot PMS (PMS-Del 4)

Forskerne Guy E Abraham og Ruth E Rumley revolusjonerte hvordan vi forstår PMS.  Her følger deres oppdagelser av mineraler og vitaminer som sammen med kostholdsendringer lindrer og dels kurerer de 4 ulike typer PMS.

 

Finn type PMS: Guy E Abraham og Ruth E Rumley forsket på PMS over en periode av flere år og var de første til å inndele PMS i fire typer.

 

PMS-A (angst) PMS-C (søthunger) PMS-D(depresjon) PMS-H(holder på vann)
Angst Økt sult Depresjon Vektøkning
Irritert Økt søthunger Glemsomhet Brystspreng
Deprimert Blir dårlig av sukker Forvirring Hovne fingre og føtter
Søvnproblemer Utmattelse Oppblåst i ansiktet

Finnes det andre typer PMS? Ja, kombinasjoner innbyrdes kan forekomme. PMS-H forkommer ofte sammen med de andre typene. PMS-A og PMS-D kan også forekomme samtidig. Man må da ta hensyn til dette når man skal behandle de ulike typene.

Mineraler og vitaminer i forhold til din PMS type.

Abraham og Rumley oppdaget at kosthold alene ikke førte pasientene helt til mål. De studerte derfor hvordan mineral og vitamin mangel kunne bidra til de enkelt PMS typene. Ved å sette hver enkelt PMS type på tilskudd i forhold til mangler, fikk de etterhvert en oversikt over hvilke mineraler og vitaminer som var spesielt egnet for de ulike PMS typene.

Calcium: Dersom du har påvist lave verdier av Calcium hos lege skal du selvsagt ta tilskudd av kalk! Men som en generell regel kan man si at type PMS-A blir verre av Calcium både i tabletter og fra melkeprodukter.  Siden høye verdier av kalk hemmer opptaket av Magnesium, har type PMS-A direkte nytte av 400 milligram Magnesium pr dag.

Tilskudd av Calcium bedrer  humøret hos PMS-D og på væskebalansen hos PMS-H.

 Magnesium: Magnesium er krampeløsende og derfor av nytte for alle typer PMS. Magnesium er videre til nytte for regulering av insulin og blodsukker og har derfor en bedrende virkning på symptomene som oppstår hos PMS-C pasienter. Effekten av Magnesium(250mg/dg) blir sterkere når man tar vitamin B6 (50 mg/dag).I en undersøkelse av 170 iranske kvinner med PMS ble alle bedre  av flere av sine mange symptomer uansett hvilken type de hadde. For typ PMS-H virket Vitamin B6 og Magnesium mildt vanndrivende. Resultatene kom etter 2 måneder og var bedre enn for de som fikk narrepiller(placebo)

Vitamin E: Vitamin E (Alfa-Tokoferol) har vist seg å  redusere ulike ubehag forbundet med PMS selv om målinger i blodet viste normale verdier. For å oppnå effekt på man gi 150 enheter vitamin E til PMS-A og 300 enheter vitamin E til PMS-C og PMS-D. PMS-H hadde derimot ingen nytte av vitamin E på PMS, men det var en viss nytte på symptomer etter menstruasjon.

Nattlysolje: Nattlysolje utvinnes av en blomst Nattlys. Den er lik på linolensyre som omvandles i kroppen til prostaglandinE1. Prostaglandin E1 har en hindrer betennelser, bedrer blodsirkulasjon og demper smerter. Det eksiterer omfattende erfaring med Nattlysolje ved kvinneproblemer. Oljen demper smerter i brystene (mastalgi), hetetokter og PMS symptomer av ulike slag. Spesielt effektivt har oljen vist seg ved smerter i brystene der 80-90% av kvinner som har prøvd det ut oppnådde lindring etter 12 måneder! For å oppnå ønsket effekt på man ta 500milligram 3 ganger daglig. Gode produkter kan kjøpes på apotek og helsekost.

Oligomerisk Pro antocyanider (OPC): er sterke antioksidanter laget fra druekjerner. De ble først oppdaget av den franske kjemikeren Jack Masquelier i 1947. Et bra utprøvet produkt med garantert innhold av OPC er Endotelon som kan kjøpes på Internett. Midlet har positiv effekt på vener, men også på PMS. I et forsøk på 165 kvinner opplevde 79% bedring av symptomer som brystsmerter, oppblåst mage, bekkensmerter og endringer i vekt etter 4 mens sykluser. Det finnes også andre OPC-produkter på markedet med like god effekt som kan kjøpes på nettet. Spesielt Masquelier egne sertifiserte produkter å anbefale.

Vitamin A: Abraham og Rumley gjorde mange erfaringer med at kjempedoser av vitamin A hadde en god effekt på ulike PMS problemer. Et slikt forsøk bør kun utføres av lege på grunn av problemer med bivirkninger. En snillere dosering er å bruke norsk torskelever-tran. Et eksellent produkt er tran fra Havfruene tilsatt gurkemeie.

Oversikt over mineraler og vitaminer med beviste virkninger på PMS.

Tilskudd PMS-A PMS-C PMS-D PMS-H
Calcium 1gram /dag
Magnesium 400mg/dag 400mg/dag 400mg/dag 400mg/ dag
Vitamin A ja ja ja Ja
Vitamin E 150 I.E 300 I.E 300 I.E Nei
Vitamin B6 50 mg 50 mg 50mg 500mg
Nattlysolje 1,5-3g/dag 1,5-3g/dag 1,5-3g/dag 1,5-3g/dag
Endotelon :OPC  ja ja ja Ja

Huskeregel: som alltid rådfør deg med lege. PMS symptomer kan skyldes ulike sykdommer i underlivet.En vanlig oversett lidelse er endometriose.

@Copyright Øverbye 2022

DISCLAIMER

close

Registrer deg for å motta varsler om nye innlegg rett til innboksen din.

Vi spammer ikke! Les vår personvernerklæring for mer info.

Posted in Diagnose, Diverse, Kjønnshormoner, mineraler, PMS and tagged , , , , .