Høyt blodtrykk – 4 vitaminer som bidrar til lavere blodtrykk.

I forrige artikkel tok vi for oss kostendringer og mineraler som bidrar til å forebygge og normalisere høyt blodtrykk. Denne gangen skal vi ta for oss 4 vitaminer med betydning for hjertehelse og høyt blodtrykk.

Vitamin B6(pyridoxin ) : Lave verdier av Vitamin B6 i blodet disponerer for en rekke lidelser. Hva angår hjerte- kar sykdommer fører lave verdier over tid til økt risiko for høyt blodtrykk, hjerneslag, åreforkalkning og blodpropp. Vitamin B6 demper betennelser, regulerer kalkbalansen i cellene og senker blodtrykket hos personer med for høyt trykk. Har man for lave verdier av vitamin B6 kan dette sammen med lave verdier av Vitamin B12 og Folinsyre også bidra til at kroppen lager for mye av stoffet Homocystein som øker forekomst av hjerte kar sykdommer.

Anbefalt dagsdose for å vedlikeholde vitamin B6 nivåer i blodet ligger på rundt 2 milligram pr døgn. Har man påvist for lav verdi ved blodprøve hos lege, bør dosen settes høyere enn vedlikeholdsdose. Når nivåene i blodet over tid normaliseres vil man ha fjernet en risikofaktor som kan bidra til høyt blodtrykk.

Vitamin D : Vitamin D også kalt «solskinnsvitaminet» er kjemisk sett et hormon som hører inn under steroid-gruppen. Det er bevist å ha en lang rekke virkninger på blant annet  opptak av kalk, på immunsystemet og blodtrykk. Hva angår blodtrykk har vitamin D tilskudd vist seg å bidra til lavere blodtrykk, både når det gis for å normalisere en mangel og dels om man gir det selv om man har nok vitamin D i blodet ! (1)

Vitamin C: Vitenskaplige undersøkelser har vist at lave verdier av vitamin C bidrar til  åreforandringer som leder til høyt blodtrykk. Omvendt vil daglige doser med vitamin C være et bidrag til å redusere mildere former for høyt blodtrykk. Ifølge Linus Paul Institute  Oregon State University, bør man ta 0,5 gram vitamin C pr dag i minst 8 uker før man kan forvente å se resultater. Dette er en høyere dose enn den man trenger for vedlikehold av normale verdier. Vedvarende høyt inntak av vitamin C kan hos noen bidra til ubehag, man bør derfor drøfte situasjonen med lege og ernæringsfysiolog.

Vitamin A:  I en stor undersøkelse fortatt av tre vitenskapsmenn i USA i 1984 ble 10372 amerikanere utspurt om 17 ulike forhold vedrørende kosthold. Man fant da at 4 viktige næringsstoffer var lave  i kostholdet hos de med høyt blodtrykk: kalk, kalium, C-vitamin og A vitamin.» (Mc Carron  et al. Science, juni29,1984)  er da logisk at det å øke inntak av disse næringsstoffene via et mer fullverdig kosthold og eventuelt ved kosttilskudd i samråd med lege og ernæringsfysiolog vil være et viktig bidra til bedre hjertehelse. Det er således logisk at når man mangler noe og dette bidrar til sykelighet, vil det å korrigere mangler bidra til det motsatte, nemlig mindre sykelighet.(1)

Sammendrag : I to artikler har vi tatt for oss råd fra medisinsk forskning om tiltak man bør gjøre fore å forebygge og redusere høyt blodtrykk. Dette er råd som ikke utelukker bruk av nødvendige legemidler. Ernæringsråd er sammensatte råd. Man kan ikke forvente at ved eksempelvis bare å ta vitamin C vil man få bedre helse. Man kan imidlertid bidra til å redusere risiko for sykelighet som oppstår ved mangel på vitamin C. Skal man ha håp om helseforbedring ved kostholdsråd bør man ta «hele pakka» dvs: sunnere kosthold, daglig mosjon, redusere inntak av sukker og alkohol og å innta mineraler og vitaminer det er for lite av i kosten eller også er målt for lite av i blodet

Kilde: 1. M.Werbach: Textbook of Nutritional Medicine, Third-line press, Tarzana, 1999

@Copyright Øverbye 2022

Les og om vitaminer og styrking av immunsystemet her.

DISCLAIMER.

close

Registrer deg for å motta varsler om nye innlegg rett til innboksen din.

Vi spammer ikke! Les vår personvernerklæring for mer info.

Posted in hjertesykdom, Høyt blodtrykk.