Psykiatrisk diagnose fører ofte til dårligere kreftdiagnose og terapi.Nyere forskning bekrefter denne trenden og mange forskere mener også at sykdommen og de psykiatriske legemidler kan i seg selv være kreftfremkallende.Her er fakta til ettertanke.

Kreft og schizofreni :I en lenger artikkel i tidsskriftet Psychiatric Times 31 juli 2020 avslører Dr. Mary Seeman en sjokkerende fakta om kreftsykdom blant pasienter med diagnosen schizofreni (« spaltet personlighet» ) at schizofrene får kreft i yngre alder enn mentalt friske og at de lever kortere etter at diagnosen er satt. Ved å sammenlikne tall mellom antall døde kreftsyke med diagnosen schizofreni / antall døde mentalt friske med diagnosen kreft avsløres en foruroligende situasjon.Schizofrene har ikke mere kreft enn andre i utgangspunktet; men når de først får de dør de tidligere noe statistikken under bekrefter

Kreftsykdom

Relativ døds-risiko =risiko for død av kreft hos schizofrene / risiko for død av kreftsykdom hos mentalt friske

Brystkreft

1,97

Tykktarmskreft hos menn

1,90

Tykktarms kreft hos kvinner

2,42

Lungekreft hos menn

2,40!!

Lungekreft hos kvinner

2,49 !!

Dårlige legebehandling når man er psykisk syk ?? Dr. Mary Seeman mener at disse sjokk-tallene skyldes at schizofrene får dårligere diagnosetilbud og at de behandles dårligere for sin kreftsykdom enn vanlig befolkning.Hun siterer også andre forskere som hevder at legemidler mot schizofreni kan være kreftfremkallende.Foruten dette leder bruk av antipsykotika til vektøkning, økt forekomst av hormonet prolaktin og svikt i stoffskifte; all faktorer som kan bidra tidligere død av visse kreft-former.

Bidrar psykisk syke selv til sin tidlige død ?Seemans forskning bekreftet også av andre leger som har sett på sambandet mellom kreft og depresjon. En slik forskning ble publisert av en gruppe leger ledet av Dr. Gretha M Massetti publisert i det prestisjetunge nettstedet National Library 2017 kunne man lese følgende tall : 68% av alle personer med psykiatrisk diagnose i var i behov for akutt legehjelp for problemer som fedme fremkalt av legemidler og livsstil, tobakksrøyking og misbruk av andre legemidler/narkotiske stoffer enn de som var foreskrevet av lege (« substance abuse»); alle faktorer som kan bidra til cancer og tidlig død når man først hare cancer.

Deprimerte får oftere kreft enn andre :En tredje artikkel om samme tema skrevet av legene Hannah Mössinger og Karl Kostev: var risiko for å få kreftsykdom 18% høyere enn for mentalt frisk dersom man hadde diagnosen depresjon.Risikoen for kreftsykdom var størst blant de som hadde fått diagnosene brystkreft, lungekreft,tarmkreft, lymfekreft og blodkreft.

Type av kreft hos deprimerte

Risiko for kreft hos deprimerte/ risiko for samme krefttype hos mentalt friske

Alle krefttyper under ett

1,18

Hudkreft

1,10

Brystkreft

1,23

Tarmkreft

1,30

Lymfe og blodkreft

1,17

Lungekreft

1,39

Forfatterne i denne artiklen siterer også andre som har sett på problemer: Dersom man hadde diagnosen depresjon ( og fikk legemidler for dette ) var det 42% høyere risiko for å få kreft enn for den vanlige befolkningen og 39% større sjanse for å dø av kreftsykdommen.

Deprimerte på legemidler utvikler  disponerende faktorer for kreft: Forskere har siterer også andre kolleger som har påvist alvorlige endringer i deprimerte´s biokjemi: De har lettere for å utvikle betennelsessykdommer fordi de har høyere verdier av proimflammatoriske forekomst av cytokiner som svekker kroppens forsvar mot kreftsykdommer!! Siden de fleste deprimerte går på psykofarmaka må man forvente at en del av disse dystre tallene avslører en kombinasjon av legemiddelbivirkninger ,dårlig livsstil og sykdomsfremkallende kosthold.

Kan man «tenke seg » til kreft :Disse nevnte kildene er bare tre blant mange artikler på nettet som linker psykisk sykdom til kreft.Vi har tidligere henvist til forskning som kan forklare at negativ mental tankegang øker kreftfaren i seg selv.I tillegg kommer at psykisk syke i dagens samfunn har en usunn livsstil enn psykisk frisk, får dårligere oppfølging hos lege og bruker legemidler som kan ha kreft som uønsket bivirkning.

Psykologi fremfor legemidler  ?: Den eneste veien ut av dette uføre er at behandling av psykiske lidelser i større grad enn nå bør skje uten legemidler hos psykolog før man i det hele tatt tenker på legemidler.Det viser seg nemlig at samtaleterapi og bruk av nyere teknikker som NLP (Neuro Lingvistisk Programmering ) kan lede pasienten til målet , uten at man setter personer med livskriseproblemer på kjemiske legemidler hvis hovedhensikt bare er å dempe symptomer og ikke fjerne det ondes rot.

Advarsel: Personer som leger mener må bruke legemidler fordi man har psykisk lidelse , må ikke slutte med disse uten i samråd seg med  lege !!.Er man redd for å dø tidlig av kreft må man alltid drøfte situasjonen med sin fastlege