Phytodolor er et tysk naturmiddel mot muskel, skjelett og leddsmerter. Middelet demper smerter, hemmer betennelse og reduserer kramper, men har få eller ingen bivirkninger selv om man bruker det hver dag i flere måneder. Et alternativ verd å forsøke? Her er fakta.

Phytodolor virkestoffer: lages av det tyske legemiddelfirma Steigerwald som eies avBayer. Legemidlet er laget av blader og bark fra poppel, bark fra ask og planten gullris i mengdeforhold 3:1:1. De aktive substansene i legemidlet er  blant annet :

·      Salicin og salicylalkohol: er begge beslektet med legemidlet acetylsalisylsyre som finnes i blant annet Albyl-E. Stoffet er en COX-2  hemmer som nedsetter produksjonen av det betennelsesfremmende stoffet Prostaglandin E2 og er derved smertestillende og febernedsettende.
·      Flavinoider: natursubstanser med antibetennelse, anticancer, antioksidant (nøytraliserer gifter) og antivirus-effekt.
·      Kumariner: antibetennelse, anticancer, smertedempenede, hindrer blodpropp og   senker blodtrykk.
·      Triterpensaponin: hemmer betennelser, anticancer effekt, senker kolesterol og har antioksidant virkning
I tillegg til de nevnte effekter virker gullris vanndrivende og krampeløsende. Under følger noen vitenskapelige undersøkelser av hvordan Phytodolor virker på pasienter. (Kruedener et al,Arzneimittel Forschung 45:169-171,1995)

Nedgang i bruk av smertestillende hos reumatikere: 40 pasienter som lå på sykehus med langtkommen reumatisk lidelser ble delt inn i to grupper: en gruppe fikk 30 Phytodolor dråper 3 ganger pr dag og den andre gruppen fikk placebo (narremedisin). Pasienter som fikk Phytodolor brukte 100 milligram diclofenak (Voltaren) og 500 milligram Paracetamol, mens de som fikk placebo i stedet for Phytodolor trengte 24 ganger som mye diclofenak og 3 ganger så mye Paracetamol! (Huber B: Fortschritt der Medizin 109(11)248-50, 1991)

Effektivt mot albuesmerter: 15 pasienter som var til behandling på en klinikk for albuebetennelse fikk enten placebo, diclofenak(Voltaren) eller Phytodolor. De beste resultatene fikk man ved bruk av Phytodolor. De eneste som ikke hadde bivirkninger av behandling av de som brukte Phytodolor (Schreckenberger F, Der pratischer Artz,591,1638-44,1988)

90% av pasienter med smerter opplevde at Phytodolor var til hjelp: I en pasientundersøkelse på nettet av Medpex nettapotek (www.medpex.de) svarte i snitt 90% av kundene at de hadde fått god hjelp av Phytodolor. Her er noen av svarene:

• Ble bedre: 94 av 101 kunder
  • Opplevde smertefrihet: 17 av 19 kunder
  • I stedet for vanlige legemidler mot smerter: 56 av 64 kunder
  • Et mildere alternativ til legemidler: 25 av 29 kunder

Flere vitenskapelige undersøkelser bekrefter virkning: Det finnes flere kontrollerte randomiserte, kliniske undersøkelser av Phytodolor enn for noe annen plantemedisin i Tyskland. Undersøkelser viser at Phytodolor er bedre enn placebo og like bra som mange legemidler som gis ved muskel-leddsmerter. Phytodolor har heller ingen bivirkninger (Ernst E: Natural Medical Journal 2: 14-7,1999).

Hjelper mot smertefull slitasjegikt: I en undersøkelse av 60 pasienter med slitasjegikt i knær var Phytodolor like bra som diclofenak (Voltaren)(Schadler: Rheuma,8,280-90,1988). I en annen undersøkelse av 40 eldre pasienter på et pleiehjem i Tyskland der alle hadde hatt smertefull slitasjegikt i mer enn 10 år ble  26 av de som fikk Phytodolor fornøyde med resultatene: mindre smerter og mer bevegelighet. Resultatene kom etter 2 uke. (Speder S: Forum DR MED: 7-8,1988)

Konklusjon: Phytodolor er i følge vitenskapelige undersøkelser og vurdering av pasienter et bra alternativ til   smertedempenede og betennelseshemmende legemidler som for eksempel Albyl-E, Voltaren og Voltarol uten bivirkninger som disse legemidlene har ved langtidsbruk. Legemidlet demper betennelsen i muskler og ledd, bedrer blodsirkulasjonen, nøytraliserer giftstoffer og virker krampeløsende Phytodolor reduserer derved selve årsakene til smerter. Man bør som alltid rådføre seg med lege bør man begynner å bruke legemidlet.

Image FreePik