Den vanlige oppfatning blant leger er at slitasjegikt  er et slitasjeproblem, derav navnet. Men det finnes mye god forskning som bekrefter at slitasjegikt like gjerne kan skyldes en mangelsykdom av en eller flere vitaminer og mineraler som skulle ha vært i maten. Ved tilskudd av vitaminer og mineraler som burde ha vært i et fullverdig kosthold blir smerter, hevelser og bevegelighet bedret. Her er de vitenskapelige fakta.

Niacinamid (vitamin B3) og slitasjegikt :  Doktor William Kaufmann Ph.D.(1910-2000) var en amerikansk lege med intersse for forbindelsen mellom dårlig kosthold og sykdommer. På 1940 tallet begynte amerikanere i stigende grad å spise prosesserte matvarer; det vil si hvitt brød, hermetisert kjøtt, hvitt sukker, pasteurisert melk, tørkede frukter ol.,. Slike matvarer er laget for å kunne ligge lenge på lager; men prosessene de gjennomgår fører til tap av viktige mineraler og vitaminer. I kjølvannet av kostomlegging fra ubehandlede til behandlede matvarer oppstod det i økende grad kronisk sykdommer som generasjoner før de ikke kjente til i så stort omfang som det man opplevde med moderne kost og levesett.

Kaufmann var en av mange leger som erkjente denne utviklingen og som tok til orde for en kostholdsomlegging og bruk av mineraler og vitamintilskudd for å snu utviklingen av degenerative lidelser hos pasientene. I 1943 utgav han en bok om sine oppdagelser av vitamin B3 mangel. Kaufmann fortalte i et intervju i 1997 at etter tilførsel av 100 milligram niacinamid oppstod hos pasientene en markant mental og fysisk avspenning innen bare 20 minutter. Pasientene begynte å smile, huden fikk en friskere farge og de fikk lettere for å gå og stå.

I 1949 utgav Kaufmann en ny bok; denne gangen med spesielt fokus på slitasjegikt. Han fremla en statistikk over 455 pasienter som hadde slitasjegikt i ett eller flere ledd. Etter bare 3-4 uker var smertene mindre, hevelse gikk ned og bevegeligheten ble bedre. I tillegg ble det observert mindre betennelse i leddene målt ved senkningsreaksjon i blodet.

Ny forskning bekrefter I 1995 ble Kaufmann´s forsøk med vitamin B3 mot slitasjegikt gjenopptatt av legene Jonas , Rapoza og Blair ved National Institute of Health. 72 pasienter var med i forsøket, halvparten fikk Niacinamid og halvparten fikk placebo. Resultatene var positive: pasienter som fikk Niacinamid fikk mindre betennelser, hevelser, smerter og bedret bevegelighet. I følge professor Werbach´s bok Textbook of Nutritional Medicine skal man behandle slitasjegikt med Niacinamid slik: start med 0,5 gram daglig, deretter gradvis økning over tid til 1 gram x3 pr dag. Når virkningen kommer kan man redusere dosen til minste dose som gir vedvarende god effekt! Virkningen kommer etter 1-3 måneder og full virkning kommer etter 1-3 år. Forklaringen på virkningen er at Niacinamid ser ut til å øke nydannelse av brusk i slitte ledd og øke utskillelsen av betennelsesdempende hormon kortison fra binyrene( Jonas 1995)

Niacinamid kan kjøpes på nettet. Må ikke forveksles med Niacin som er en annen variant av B3 vitamin som i store doser gir betydelig bivirkninger!

Sunnere kosthold må være en del av planen: Som alltid når det gjelder å behandle en helseplage som er oppstått av mangelfullt kosthold må man selvsagt legge om matvanene. Må bør slutte med hvitt sukker, begynne å spise fullkorns brød og kjøtt fra frittgående beitedyr, villfisk og dersom man tåler melk; bruk økologisk melk og yoghurt. I artikkelen om urbefolkningens matvaner på denne bloggen finner du gode ideer for et sunnere kosthold.

Mineraler og vitaminer som bør inntas i tillegg til Niacinamid: Professor Werbach´s bok Textbook of Nutritional Medicine har en rekke forskningsbaserte råd for å bremse opp utvikling av slitasjegikt:

• Vitamin C . Personer som inntar for lite vitaminC har høyere forekomst av slitasjegikt, men det er ikke bevist at inntak av vitamin C lindrer lidelsen. Men det antas at det vil bremse utviklingen.
  • Vitamin D3: i likhet med C vitamin mangel fører mangel på vitamin D3 til økt utvikling av slitasjegikt. Inntak av vitamin D3 fører derimot ikke til bedring av situasjonen.
  • Mineraltilskudd: mangel på mineralene Boron, Selen og Molybden er i følge Werbach bevist å øke slitasjegikt og kan i riktige dagsdoser bedre sliasjegikt. Boron 6 milligram pr dag, selen 140 mikrogram pr dag og Molybden 500 mikrogram pr dag.

Som alltid når det bruk av kosttilskudd ved en helseplage, bør du drøfte dette med din fastlege. Forvent ikke resultater umiddelbart. Betalingen for omlegging av kostholdet og tilskudd av mineraler og vitaminer kommer først etter flere måneder og maksimal uttelling etter år.

@ copyright Øverbye 2022