Da Doktor Bernard Bihari oppdaget effekten av lav dose Naltrexone (LDN) i 1985 ble det spredt et håp til mange syke om at man stod foran en medisinsk revolusjon. LDN viste seg å sette i gang selvhelbredelsen i kroppen på en helt unik måte. Terapien ble prøvd ut på en rekke sykdommer med til dels uventede gode resultater; her følger noen av resultatene på kreft, MS og Crohn´s sykdom.

Kroppens selvhelbredende system: En av grunntankene i Asiatisk medisin som også har blitt populært i Vesten; er at kroppen er selvhelbredende. Forståelsen av dette i følge årtusen gamle tradisjoner i India og Kina; var at kroppen har en spesiell energi som sirkulerer i kroppen og sørger for selvhelbredelse. Denne energien kan aktiveres ved akupunktur, fysisk trening, Yoga, kinesisk Chi Gong og meditasjon.

Det interessant ved moderne neurologisk forskning er at man har funnet to store selvhelbredende systemer som oppfører seg slik Asiatiske leger beskriver: endorfin systemet og endocannabidion systemet. Mens endorfinsystemet imiterer effekter av morfin, imiterer endocannabidion-systemet effekten av cannabis (hasj)!!

Begge systemer består av spesielle kjemiske substanser som utskilles i hjernen og som så fester seg til egne reseptorer på nervevev eller også andre typer celler. Systemene har det til felles at de aktiverer og endrer immunsystemet på en helt unik, positiv måte. De har også det til felles at de gir en dyp følelse av velvære og ro som imiterer narkotiske stoffer. Endorfiner sammen med produksjon av endocannabidioner regnes som årsaken til at man føler deg som i en rus når man trenger hard og hvorfor trening derfor er vanedannende. Når mengden av disse stoffene faller dagen etter en trening vil man føle seg deprimert.

Sykdom som svekkelse av kroppens selvhelbredelse system: Hva er sykdom? Er det en svekkelse av selvhelbredelse, eller er den sykelighet som gjør at selvhelbredelsen svekkes? Eller er det begge deler? Dr. Bernard Bihari som oppdaget bruken av LDN i 1985 baserte sin praksis på 4 meget enkle og grunnleggende observasjoner:

• Endorfinsystemet er en fundamental del av kroppens mange selvhelbredelses-mekanismer.
  • Når en person er syk; uansett årsak og det kan påvises for lite endorfiner i blodet vil pasienten ha nytte av å øke endorfinproduksjonen.
  • Lave doser Naltrexone (LDN) øker kroppens endorfinproduksjon.
  • Når endorfinproduksjonen økes, igangsettes selvhelbredelse og pasienten blir bedre eller helt bra

Sykdommer som ble behandlet er alt omtalt i artikkel del 1; HIV og kreft. Bihari betegnet resultatene som bedre enn cellegift. Denne gangen skal vi se på noen flere LDN resultater ved sykdommer med påvist lav endorfinproduksjon.

Mere krefthelbredelse med LDN: I Artikkel nr 1 omtalte vi Bihari som erfarte  at 2/3 av alle kreftsyke uansett stadium ble bedre med LDN og 50% av disse ble bra Ny forskning som omtales i PDF boka Narrative Copy  Low Dose Naltrexone ,har vist at økningen i endorfiner fremkalt av LDN øker følgende krefthemmende effekter via disse mekanismer:

• Aktiverer produksjonen av endorfinstoffet Met-enkephalin som fester seg til Opiat Vekstfaktor Reseptorer (OGF). Dette regulerer celleveksten på en positiv måte og hemmer utvikling av kreftceller.
  • Øker produksjonen av signalstoffet IL-2 som regulerer immunceller.
  • Øker produksjonen av spesielle Naturlige Drapsceller (NK celler)
  • Øker produksjonen av krefthemmende stoffet Interferon.
  • Dreper kreftceller direkte
  • Dreper infeksjoner som følger med kreft

I en rapport fra Bihari behandlet 450 kreftsyke som var oppgitt av konvensjonell terapi. Etter 4 måneder på LDN var 60% blitt bedre og 25% hadde fått redusert sin kreftsvulst med minst 75% i størrelse; 35% var på vei mot helbredelse! Dette var pasienter som alle var forventet å dø før de fikk LDN terapi. Blant de krefttype Bihari hadde resultater med var blærekreft, tykktarmskreft, lever og lungekreft, malignt melanom, livmor og eggstokk kreft, prostatkreft, pankreaskreft, og strupekreft.

Hvorfor gjøres det ikke mer forskning på LDN og kreft? I et intervju i magasinet  Alternative Therapies  forklarte Dr. Bihari at engod studie av LDN effekten ville koste mellom 10-15 millioner US Dollar. Siden LDN forskningen på den tiden (90 tallet) ikke rådet over så store midler, ble det den gang aldri igangsatt noen omfattende studier. Dette forhindret selvsagt ikke at pasienter og leger som har hatt positive effekter av LDN ved kreft legger ut materiale. En av de beste kildene å øse fra er PDF boka Low Dose Naltrexone ,Why Weren´t You Told  av Chris Kerr på hele 423 sider med vitenskapelige fakta og testimonier fra leger og ikke minst pasienter; mange av de hva man vil kalle heroiske forsøk på å bli bedre når helsevesnet gir opp. Alle med en innstendig bønn om å gi LDN for blant annet kreft. PDF-boken var tidligere å finne på den australske regjerings nettside , men kan nå bare nedlastes ved å søke direkte på tittelen.

MS (Multippel Sklerose): er en betennelsesreaksjon i det sentrale nervesystemet. Betennelsen dreper nervevev og etterlater seg arr (sklerose) ; derav navnet. Sykdomsytringene avhenger av hvor mye av det sentrale nervesystemet som er rammet og hvor omfattende skadene er i de ulike deler. Moderne legemidler har gitt mange MS syke et bedre liv. Men ikke alle MS syke har så stor virkning av vanlige terapi at de er fornøyde. Det er denne gruppen som henvender seg til leger og ber om å få prøve LDN etter å ha lest om legemidlet.

Etter å ha søkt Nettet for informasjon finner man både PDF- bøker om LDN klikk søk direkte på : Why Weren´t You Told og  PDF  dokumentet  Narrative Copy of Low Dose Naltrexone.  PÅ Nettetstedet www.ldn.no  kan man laste ned et dokument av professor Ian Zago ved Pennsylvania State University  og Patricia McLaughlin som uten å komme med tall konkluderer at LDN ved MS gir resultater uten bivirkninger og derfor er å anbefale. De samme forfatterne har også funnet ut at MS syke har lav produksjon av endorfiner og at dette derfor er grunnen til at at man blir bedre når produksjonen økes. Man kan også laste ned en interessant video på YouTube  om LDN og MS mm.

Crohn´s sykdom: Er en betennelse som oppstår når immunsystemet angriper deler av slimhinnene munn, mage, tynn eller tykktarm. Sykdommen er beslektet med en annen tarmlidelse; ulcerøs colitt som bare rammer tykktarmen. Hos 10% av pasienten er det arv med i bildet; ellers kan diett, stress og infeksjoner spille inn. Symptomer omfatter slike problemer som diaré, vekttap, blodige avføringer, utmattelse, smerter, hudutslett, leddverk og øyensymptomer. Det er normalt ingen medisiner som permanent kurerer Crohn´s sykdommen, men det finnes legemidler som lindrer. Et slikt legemiddel er LDN. I en artikkel fra Cochrane Instituttet for medisinsk dokumentasjon i København kan man lese at om to mindre undersøkelser av LDN terapi ved Crohn’s sykdom: 83% opplevde mer enn 70% bedring etter 12 ukers terapi.72% hadde direkte bedring i tarmen bevist ved endoskopi. 22% ble helt frisk. I boken Why Weren´t You Told kan man lese pasienthistorier som forteller mer enn tall kan meddele.

Hvordan får man LDN? LDN lages i 3 milligram tabletter på Kragerø Tablettproduksjon.Det foreskrives av lege.Dersom din lege ikke vet nok om metoden til å ville starte med det kan man printe ut boka Why Weren´t You Told på 423 sider og be din lege lese seg opp.Man kan også gå på nettstedet www.ldn.no og finne informasjon. Prisen for ett års forbruk er ca 2000 kroner.Man får det ikke på blå resept,dessverre Fortsettelse følger.

@Copyright Øverbye 2022