Del 2 i historien om  Ivermectin mot COVID-19 tar for seg hva som skjedde i året 2021-2022. Uten å ta stilling i krigen mellom tilhengere og motstandere prøver vi å videreformidle fakta slik at leserne kan bli mer informerte om hva som skjer i krigen mot COVID-19.

Året 2021 ble det skrevet og forsket på Ivermectin. Deler av media var negative og omtalte legemidlet som” hestemedisin” og” skabbmiddel”. Man brakt påstander om personer som hadde kjøpt vetrinærutgaven av Ivermectin, blitt overdosert og blitt syke.Leger som brukte medisinen unnslapp ikke negativ omtale

De positive omtalene fra 2020 ble i 2021 omtalt som desinformasjon, falsk informasjon og falsk vitenskap uten at journalistene synes å ha lest forskning til støtte for Ivermectin.

Gode resultater fra land utenfor Europa: Men utenfor Europa ble det noe annerledes: mange land i Afrika, India, Sør Amerika, Latin Amerika og i deler av USA der FLCC hadde medlemmer, fortsatte å bruke Ivermectin og kunne rapportere om positiv effekt.( www.c19ivermectin.com )

Dette forhindret ikke at et så anerkjent uketidsskrift som Time Magazine den 26 august 2021 kunne kjøre en sak med overskriften” Hvordan Front Line legene gav pasienter adgang til tullemedisin og lurte pasientene”.

At FLCC hadde medlemmer fra USA beste sykehus og universiteter på medlemslisten betød lite i det som etterhvert ble en krig mot Ivermectin.

Stort bedre ble det ikke det begynte å komme en del negative vitenskapelige artikler som viste at Ivermectin ikke var bedre enn placebo.

Mye negativ presseomtale tross gode resultater! Ved opptelling i april 2022 var det bare 11 negative undersøkelser mot 146 som talte til fordel for Ivermectin (www.c19ivermectin.com ). Det som imidlertid fikk omtale i pressen var de negative undersøkelsene og ikke det store antall positive undersøkelser.

Det kunne virke som deler av pressen ikke hadde mye sympati med det faktum at personer over hele verden opplevde en forebyggende effekt og reduksjon i dødelighet som nærmet hva man fikk av vaksiner.

Dette fikk selvsagt mange som hadde nytte av Ivermectin til å tro at pressen var ute for å ”ta” Ivermectin på vegne av legemiddelindustri som ville selge helt andre og dyrere medisiner slik som Remdesvir. At det anerkjente nettstedet WebMed den 6 juli 2021 kunne meddele at Remdesvir som også anbefales i Norge; førte til lenger sykehusopphold og økt dødelighet så ikke ut endre pressens innstilling.

Ivermectin; 157 oversikter fra hele verden: Nettstedet www.c19ivermectin.com har samlet ikke mindre enn 157 vitenskapelige avhandlinger fra hele verden. 108 av disse er fagfellevurdert; dvs gjennomgått av en komite av vitenskapspersoner som har sjekket avhandlingene troverdighet.82 av disse igjen er sammenlikning mellom de som fikk Ivermectin og kontrollgruppe som ikke fikk legemidlet. 27 land her pr dato implementert Ivermectin i forebyggende terapi og behandling av COVID-19.Her er noen av resultatene.

82 fagfellevurderte undersøkelser som omfattet 129.808 personer i 27 land var resultatene ved å ta Ivermectin slik:

• 83% mindre risiko for å utvikle COVID-19 i forhold til ubehandlede
  • 56% be bedre av sin COVID19 enn ubehandlede
  • 53% lavere dødelighet enn ubehandlede.

Dersom den som utviklet COVID-19 fikk behandling tidlig i sykdomsforløpet ble 63% bedre av Ivermectin terapi. Av de  i alt 82 undersøkelser var det bare 11 der Ivermectin ikke kom bedre ut enn det å  ikke ta Ivermectin.

Itajai- undersøkelsen i Brazil : 159.156 innbyggere i byen Itajai i Brazil ble fulgt et halvt år. Undersøkelsen ble ledet Dr. Flavio Cadegiani  som sammen med en gruppe leger, blant andre doktor Pierre Kory fra USA  71% deltagerne i undersøkelsen brukte Ivermectin regelmessig, 29% brukte ikke Ivermectin. Ved å sammenlikne de to gruppene kom hadde de som brukte Ivermectin følgende fordel:

• 44% mindre risiko for å utvikle COVID-19
  • 56% mindre risiko for å bli innlagt på sykehus
  • 68% mindre risiko for å dø av COVID-19

Resultatene ble offentliggjort i 15, januar 2022 og fikk mye positiv omtale i Brasiliansk presse. The Rio Times kunne 15 januar 2022 meddele sine lesere resultatene og la samtidig ut en video med en kortfattet historie om Ivermectin og hvem de mente var ute for å forhindre at pasienter skulle få behandling. Det amerikanske tidsskriftet Financial Times la ut en lenger fordømmende artikkel den 30 januar 2022 og kalte Ivermectin kvakksalveri og fikk støtte av Leger Uten Grenser.

Hvor går veien videre? Ivermectin er ikke et entydig svar på forebyggende og kurativ behandling av COVID-19, fordi det finnes flere ulike svar noe disse to artiklene har vist. Det er vist med all mulig sikkerhet at Ivermectin hindrer 18 ulike virusarter i å formere seg i laboratorieforsøk; herunder SARS2 som gir opphav til COVID-19.(Heidary et al ) Videre er det påvist hele 20 ulike mekanismer i laboratorieforsøk som beviser hvordan  Ivermectin hemmer virus å formere seg å skape sykdom (Antibiotics Journal nr 75, 21 dec 2021).

Det er bevist gjennom 157 undersøkelser at Ivermectin ved bebyggende terapi faktisk reduserer sjansene for at SARS2 infeksjon skal føre til COVID-19.Når det gis til personer som alt har COVID-19 forkorter det liggetiden og reduserer sjansene for å dø av sykdommen.(www.c12ivermectin.com) .

Problemet med flere av undersøkelsene er at Ivermectin ble brukt som en av flere terapier. Eksempelvis er behandlingen som Front Line legene bruker på sykehus eller i felten satt sammen av ulike mineraler, vitaminer, legemidler og  Ivermectin. Det er ikke anbefalt at Ivermectin brukes som monoterapi!

Vider er det slik at i flere land der Ivermectin har hatt stor suksess er land utenfor USA og Europa der befolkningen lider av parasittsykdommer og Tuberkulose;  sykdommer Ivermectin kan kurere. Noen har derfor foreslått at ved å gi Ivermectin til slike befolkningsgrupper bedrer man pasientens immunforsvar og derfor vil de bli mindre syke av SARS2 viruset!(Hertwig og Maia )

Burde man så ut fra forskning som foreligger gå hen å ta Ivermectin for å forebygge COVID-19 ,eller ta det når man er syk? Til dette er å si at disse to artiklene ikke er ment å munne ut i en anbefaling; de er ment å belyse en viktig debatt og bringe frem  fakta som ellers ikke kommer frem i pressen.Vil man prøve Ivermectin er dette noe man må og skal drøfte med sin fastlege.

Med dette avslutter vi gjennomgangen av Ivermectin og COVID-19 for denne gang.

@Copyright Øverbye 2022