Helseproblemer forbundet med lavt/svekket immunforsvar brer seg i samfunnet og gir opphav til kroniske infeksjoner, redusert livskvalitet og økt behov for antibiotika. Kan ett enkelt sukkerstoff vitenskapen oppdaget for 70 år siden og som finnes i blant annet gjærceller og visse sopprater bidra i legens heroiske kamp for å gjøre deg frisk ??

Når antibiotika ikke strekker til, hva så ?

Universitetet i Cardiff [i] fikk i 2014 støtte av legemiddelfirma Abbot til å en undersøke utvikling av effekten av antibiotika ved kroniske sykdommer. Dette var i  perioden 1991- 2012. Undersøkelsen viste en alarmerende forekomst av antibiotika-resistens; dvs bakteriene tålte alle kjente antibiotika. Antall mislykkede kurer steg fra 13,9% i 1991 som i seg selv er høyt til hele 15,4% i 2012 som er ennå mer alarmerende; en relativ økning på 12%. Professor Craig Currie[ii] anklager legene for aktivt å bidra til problemet med slepphendt foreskriving av antibiotika og han anklager legene for å velge antibiotika når det fantes andre alternativer!

Currie sier til media: «Siden det også mangler utvikling av nye antibiotika (hvorfor?) og det samtidig er fallende virkning av gamle antibiotika (som alt er på markedet) er det god grunn til å bekymre seg!” Currie har et poeng: hvert år dør 25.000 pasienter innen EU av infeksjoner og kostnadene ved kroniske infeksjoner beløper seg til svimlende 1.5 milliarder Euro!!

På jakt etter nytt våpen !

Som lege har jeg i mange år erkjent problemet og ikke foreskrevet langvarige kurer. Problemet ble aktualisert under Borrelia-debatten og min egen søken etter andre alternativer enn langvarige antibiotika-kurer beskrevet i min bok : Syk av Flåttbitt. Boken oppsummerer mange års erfaringer fra mine reiser til ulike land der jeg intervjuet alt fra pasienter og leger til forskere og ansatte i det offentlige helsevesen.

Veien ut av uføret ser ut til blant annet å ligge i å stimulere kroppens immunsystem. I min bok er dette viet et helt kapittel der du kan lære om de ulike immuncellene og forskjellen på immunrespons type I og type II.

Er Beta-glucan en av flere magiske kuler som kan redde oss ?

Det kan synes som om dette er et viktig bidrag. Immunologen Dr .Louis Pillmer[iii], [iv]og medarbeidere oppdaget i 1940 at gjærceller lager et stoff som kan stimulere kroppens immunsystem til nye høyder. I 1960 identifiserte Dr. Nicolas Di Luzio[v] ved Tulane Universitet i USA årsaken til at gjærceller hadde denne evnen: et polysakkarid (sukkerstoff ) som ble døpt Beta-1,3-Glucan. Luzio skrev i sin forskningsrapport:” våre studier indikerer at 1,3 og 1,6 beta- glucaner er aktive farmakologiske substanser som raskt aktiverer celleveggene til økt beskyttelse mot ulike biologiske angrep”[vi]. Kort sagt: bedre forsvar mot celleskader, herunder selvsagt: angrep fra mikrober.

Kick start immuncellene dine!

Etter hvert ble det oppdaget at betaglukaner har evnen til å aktivere kroppens drapsceller: makrofagene, som spiser fremmede organismer, egne skadde celler og ulikt dødt materiale i kroppen som ikke skal eller bør være der. Men hvordan er det mulig at noe gjærceller lager kan trigge våre drapsceller? Svaret forbløffer: På overflaten av våre makrofager er spesifikke mottagerstasjoner[vii] som er spesialsydd for betaglukaner[viii]. Så snart beta-glucanene fester seg til makrofagene blir de mer aktive og går løs på inntrengere og fiender med fornyet iver. Det er mulig å identifisere denne effekten ved metoder som mørkefeltsmikroskopi, immunfluoresens-mikroskopi, måling av cytokiner og andre avanserte metoder som dessverre ikke tilbys rutinemessig enda. Men klart det bør komme !

Mat som medisin?

Ettersom studiene av beta-glucaner skred frem ble det isolert slike stoffer fra baker-gjær, havre, flere spiselige sopparter, tang, tare og mange ulike planter kjent fra folkemedisinen som nyttige for å bekjempe betennelser. Etter hvert som kunnskapen om beta-glucanene har vokst kan man nå i en del land bli testet for hvor mye belta-glucaner som et ledd i å bedre pasientens sjanser for å bli frisk av både akutte og kroniske infeksjoner. Har pasienten lite beta-glucaner i kroppen, klart pasienten skal ha tilskudd. En slik tankegang og laboratorietjenester har enda ikke nådd norsk sykehusvesen, men veterinærer , som om ikke annet kan fiskeoppdrettere i dag redusere mengden antibiotika og erstatte det med daglig tilskudd av beta-glucan anriket for. Noe å tenke på for dagens Helse-Norge der stadig flere leger bekymrer seg for overforbruk av antibiotika??

”Anabole steroider” for antibiotika-tabletter.

I en studie ved Harvard Medical School, en av USA`s fremste arnesteder for legeutdannelse og medisinsk forskning på høyeste plan, ble det erkjent at tilskudd av Beta-glucan tilskudd bedret helsen til pasienter på kirurgisk avdeling ved å redusere infeksjoner etter inngrep. Pasienter som fikk beta-Glucaner hadde 50% mindre infeksjoner, trengte mindre intravenøs antibiotika (reduksjon fra 10.4 til 0.4 dager!!). Dette betyr store innsparinger for sykehusene og en dramatisk reduksjon i ubehag for nyopererte.

I en undersøkelse fra 1999 av hele 39 sykehus ble det funnet at pasienter som gjennomgikk bukoperasjoner og samtidig fikk intravenøs beta-glucan terapi hadde 39% reduksjon i antall infeksjoner og færre dødsfall i forhold til placebogruppen.  Når pasientene i tillegg var feil og underernærte da de ble operert var effekten enda større: hele 61% reduksjon i forhold til placebo.

Hva forskere tror om beta-glucan og kreft?

Kreftceller er genetisk skadde celler som ”går amok”. Siden det er kjent at makrofager spiller en viktig rolle i kroppens evne til å drepe kreftceller vil man kunne anta at beta-glucaner bør kunne hjelpe kreftsyke til bedre immunitet og derved bedre overlevelse[ix]. Er en slik antagelse rett? I en studie av J Bogwald ble det funnet at beta-glucaner økte makrofagenes evne til å drepe kreftceller. Doktor Di Luzio bekreftet dette og skrev at beta-glucan tilskudd reduserte aktiviteten i brystkreftceller og melanoma-kreftceller[x]. En tredje forsker, doktor Seljelid[xi] [xii]kunne meddele at intravøs tilførsel av medisinsk rent beta-glucan fikk kreftsvulster til å tilbakedannes.

Det er pr dato utført forsøk på blant annet celler fra melanom, brystkreft, allogene sarkomer og prostata-kreft [xiii]. Dette er for så vidt intet nytt. I Japan har leger anbefalt bruk av ulike spiselige sopparter som Shitake og Maytake[xiv] til kreftsyke for å bedre deres overlevelse. Om noe slikt vil skje i Norge gjenstår å se.