Plantemedisinen Essiac var bygget på en oppskrift sykepleier Rene Caisse lærte fra Ojibwa indianerne som levde i Nordre Ontario i Canada. Hun sanket urtene, blandet de og delte ut medisinen gratis til  syke  i perioden 1922-78. Mange kronisk syke opplevde i følge Rene Caisse en bedring i helsetilstanden, men leger forstod ikke hvordan en enkel urteblanding kunne hjelpe. Her er hva indianerne selv mente om saken, samt oppskriften på Essiac hentet fra boka The Essiac Report av Richard Thomas.

Det opprinnelige folket: indianerne hadde levd i Nord Amerika og Canada i flere titallstusen år da de første hvite okkupantene ankom landet og begynte en systematisk utryddelse av det opprinnelige folket og dets kultur. De hvite okkupantene så på det opprinnelige folket som” ulærde villmenn”. Denne holdningen var fortsatt utbredt da sykepleier Rene Caisse lærte om de helbredende urtene i 1922. Syke  og mange leger som observerte hvordan Essiac helbredet syke endret innstilling; men helsevesnet, legemiddelindustrien og myndighetene mente at noen ville planter sanket av indianere umulig kunne være annet enn uvirksomt ugress .Fortsatt lever denne oppfatningen  på internett , men det kan være at man dømmer for raskt. For det opprinnelige folket var langt fra uvitende.

Midewiwan Forbundet av helbredere: Mens en lege og farmasøyt studerer ved universitet i 7 år før man kan  gi medisin til syke; må en Ojibwa student gå i lære hos en utdannet naturlege like mange år og noen ganger mye lenger. I studietiden lærer studenten om legeplanter, fysiske og psykiske sykdommer og deres årsak, tradisjonene til det opprinnelige folket og trenes i å utvikle sine evner til å diagnostisere Eksamen foregår over flere dager. For å bli en fullbefaren helbreder må man gjennom ikke mindre enn fire ulike trinn i skolering og utdannelse kan i mange tilfeller foregå hele livet i likhet med legers etterutdannelsessystem.

Planter har helbredende evner: En Midewiwan har inngående kunnskap om ulike planters helbredende virkning. Man lærer hvilke deler av planten som kan brukes, når på året de skal sankes og hvilke planter som må blandes for å kunne hjelpe den enkelte syke. Når de sanket planter framsa man alltid en takk til Gud for naturens gaver som lød slikMå Diin Ånd og min Ånd forenes for å helbrede.Du har gitt oss skjønnhet.Nå ber vi Deg gi oss gaven som er å skape helse.

Kunnskapen om hvilke planter som kan brukes og for hva har det opprinnelige folkets helbredere lært fra ulike ”lærere” .De  studerte hvilke planter dyr spiser når de var skadet og syke. De har også lært om planter fra visjoner de sa kom fra deres forfedre  når de  mediterte og ba om hjelp. De  testet  også ulike planter på søken etter de beste legeplantene og hva de er godt for. Denne kunnskapen er således basert å årtuseners erfaring og på stadig nye erfaringer gjort i hver generasjon.

En Ojibwa Midewiwan er således en tradisjonsbærer; en vitenskapsperson (søken etter viten), en lege og en visjonær. Navnet Midewiwan betyr” en person med godt hjertelag” og symboliserer hvordan Ojibwa folkets leger så på sin legegjerning.

Plantemedisinen Essiac: Da Ojibwa legen gav oppskriften som siden ble døpt Essiac av sykepleier Rene Caisse var det med følgende beskjed” en hellig (dvs helbredende) drikk som vil rense kroppen og bringe den i balanse med Den Store Ånd”. Oversatt til vestlig medisin betyr dette å motvirke betennelser, hjelpe kroppen til å fjerne giftstoffer(toksiner) i ulike vevstyper som blod, lymfe , indre organer og kjertler (herunder brystvev hos kvinner).Å bringe pasienten i harmoni med Den Store Ånd er hva vi kaller nerveberoligende og fremmer naturlig søvn .Dette til sammen fremmer kroppens egen evne til å selvhelbrede sykdommer som eksempelvis kreft.

De fire urtene i Essiac. De fire plantene i Essiac er Sauesyre, roten av Stor borre, bark fra rød alm og rabarbrarot. Dette er planter som Ojibwaene har brukt i århundrer. Plantene finnes også i tradisjonell medisin i Europa, Kina, Japan, India og Midtøsten. Alle planter er nevnt i Bibelen som legeurter. Sauesyre ble brukt som krydder til påskelammet Jesus og Hans disipler spiste siste gang de var sammen. Kunnskapen vi har om de fire urtene kommer derfor fra legekunsten i mange land og er helt i tråd med den bruk Midewiwan har brukt de i sin legekunst. Her følger en kort omtale av de fire plantene i det som ble Essiac.

Eng syre (Rumex acetosella) : i Essiac brukes både rot og planten som vokser over bakken. Planten har en rekke medisinske virkninger som er bevist ved erfaring i indiansk, europeisk og asiatisk plantemedisin. Noen av disse virkninger er i følge ulike nettsteder:( 1, 2, 3 )

  • Bedrer synet
  • Motvirker diaré
  • Helbreder betennelser i hud: byller, infiserte sår, herpes.
  • Vektreduserende
  • Helbreder skjørbuk fordi plantenes blader er rik på vitamin C
  • Aktiverer immunsystemet
  • Reduserer veksten av kreft
  • Senker blodtrykket
  • Virker nerveberoligende og fremmer nattesøvn
  • Øker matlysten og virker oppkvikkende.
  • Reduserer blødninger (”blodstillende”)
  • Helbreder betennelser i urinveiene
  • Virker avgiftende (antioksidant virkning)

 

Stor Borre rot (Arctium lappa ): har i likhet med Engsyre vært brukt som legemiddel i store deler av verden. Virkninger innhentet fra ulike nettsteder viser at planten har vært brukt mot ulike lidelser som eksempelvis disse ( 4 , 5 )

  • Antibetennelse
  • Reduserer veksten av kreft
  • Motvirker giftstoffer /avgiftende
  • Helbreder hudsykdommer som eksem og psoriasis.
  • Avførende
  • Febernedsettende
  • Antibiotisk virkning på sopp og bakterier
  • Luftveisinfeksjoner
  • Fremmer produksjon og tømming av galde

 

Bark av rød alm (Ulmus rubra ) :i likhet med de to andre plantene kjent i medisinsk bruk over store deler av verden. Medisinsk virkning fra like kilder viser at barken har vært brukt for sin evne til å bedre lidelser som ( 6 )

  • Betennelsesdempende
  • Halsbrann
  • Betennelsessykdommer i mage og tarmsystemet
  • Irritabel tykktarm
  • Hemorroider
  • Helbreder betente sår
  • Betennelser i blære og nyrer.

 

Rabarbrarot (Rheum palmatum): også denne planten har blitt brukt til medisin i store deler av verden mot for sine evner til å påvirke helseplager som ( 7 )

  • Forstoppelse
  • Leversykdommer
  • Bedrer galdefunksjonen
  • Sår som ikke vil gro
  • Har en antibiotisk effekt mot ulike infeksjoner i tarm og munnhule

 

I artikkel  del 1 og 2 som du finner på bloggen kan du lese om de medisinske virkninger av urteblandingen som ble kjent i store deler av Canada og  deretter USA fordi den viste seg å hjelpe personer med helseproblemer til et bedre liv.

Kan man bruke Ojibwa urter i dag? Det opprinnelige folket brukte urte-blandinger som denne ikke bare når man var syk, men som en daglig drikk for å vedlikeholde god helse fordi man hadde observert at opphoping av giftstoffer i kroppen ville føre til sykdommer senere hen.Det finnes mange leverandører på nettet, men prisene er ofte uforholdsmessig høye.Her er imidlertid to nettsteder med levelige priser og gode varer:

www.essiac-tea-and-fitness.com  leverer 13 månedspakninger med organiske urter i følge oppskriften til Ojibwa indianerne tilsatt 4 ekstra urter som Dr. Charles Brusch og urtelegen Elmer Green oppdaget at gjorde urtene enda mer effektive. Pris 165 Dollar. Leveres med nøyaktig oppskrift på hvordan urteblandingen skal tilbereds som te-

www.renecaissetea.com selger ferdig blandet Ojibwa urter under navnet Blue Moon Products . 227 gram blanding koster 115 Dollar. .Dette bør holde til ett års forbruk.Nettstedet selger også informativ litteratur.

Hva om man er syk? Personer som har en sykdom og som ønsker å prøve Ojibwa urter for å bedre helsen, bør alltid rådføre seg med en sertifisert urtelege og sin egen fastlege før man iverksetter et slikt tiltak. Ingen syk må slutte med skolemedisiner til fordel for plantemedisiner.

Image FreePik

@Copyright Øverbye 2022

DISCLAIMER

Registrer deg for å motta varsler om nye innlegg rett til innboksen din.

Vi spammer ikke! Les vår personvernerklæring for mer info.