Det finnes flere sykdomsskapende spiroketer i munnhulen som kan gi  opphav til sykdom hos mennesker.Her er noen fakta til ettertanke.

Å være eller ikke være: det er stadig noe å lære..

Borrelia som hører med til spirokete-familien (trådbakterie) har lenge vært et hett emne i media. Norske eksperter anser som bevist at sykdommer skapt av bakterien er helt uproblematisk og kan kureres med en 2-4 ukers kur med et svakt antibiotika. Kronisk syke og mange utenlandske eksperter mener at spiroketer kan  forårsake alvorlige, invalidiserende sykdommer som krever langvarig terapi.  Denne debatten er omtalt i boken Syk av Flåttbitt.

Den faglige nysgjerrigheten hos mange leger synes å ha stilnet inntil videre. I stedet har man fått uttalt seg slik at etter hva pasienter forteller oppfatter leger det dithen at statens forståelse har satt en bom for videredebatt.

Dette forhindrer ikke at nysgjerrige personer , frustrerte syke og en del leger fortsatt holder liv i søken etter svar på nettet. I dette villniss av meninger, tro og viten dukker det imidlertid opp en ny «kanin av trollmannens hatt»: sykdomsskapende spiroketer i munnhulen. Som første nettsted på norsk(?)  tar vi opp en ny mulig sykdomskilde: Treponema denticola.

Spiroketer: naturens skuespillere!

Spiroketene er en av verdens mest avanserte bakterier. Den er trådformet, snor seg lik en slange i blodbanen og borer seg inn i organer. Under angrep skifter den form og egenskaper, den kan rulle seg sammen, lage små sekker (gemma), kle seg inne i slim, kaste av seg den ytre veggen og bli til en såkalt L-form som immunceller ikke kan gjenkjenne. Som om ikke dette er nok: spiroketer kan endre sin genetiske struktur i løpet av timer og skifte overflate slik at immuncellene ikke gjenkjenner de. De kan i nødsfall bore seg inn i immuncellene og derved gjemme seg i cellene kroppen bruker for å drepe de. De kan også lage giftstoffer som lammer nervene. De kan skade de deler av kroppens celler som lager celle-energi og etterlate offeret i total kraftløshet…og enda verre: de synes uangripelige av antibiotika.

«Syfilis også kalt Franskesyken».

Heldigvis er de fleste spiroketer (mener forskere) ufarlige for menneskene, men de som er skadelige er det til gangs. Syfilis-sykdommen som overføres ved seksuell smitte, fremkalles av spiroketen Treponema pallidum. Sykdommen rammer ledd, nerver, blodårer, hjerte , hud og mange indre organer. Sykdommen ble antatt å komme fra Sør-Amerika med de spanske erobrerne og skapte panikk i Europa fra det 15 århundre i  flere århundrer deretter. Av historiske grunner påtok ikke spanske sjøfolk seg ansvaret for å ha brakt sykdommen til Europa, man la det i stedet på franske soldater. Neuro-syfilis som likner sterkt på neuro-borreliose skapte skrekk og forferdelse blant befolkningen og det finnes historikere som mener at sykdommen var en del av vrangforestillingene om besettelser som ledet til heksejakten som startet omtrent samtidig. For fremtidens historikere er det mye å høste av når noen setter seg ned å trekker paralleller mellom fortidens syfilis-epedemi og vår tids Lyme-Borreliose samt hvordan de syke ble (mis)forstått av sin samtid. Hva angikk syfilisen så endte dette noe lykkeligere: I begynnelsen av forrige århundre lyktes det tyske leger å utvikle antibiotika som drepte Treponema spiroketene.

Antibiotikabehandlingen av syfilis kan vare fra 2- 4 uker. Om dette er «nok» strides de «lærde»om, slik som man fortsatt «strides» om Borrelia-terapi. Historien om de to sykdommene er omtalt i boken Syk av Flåttbitt som jeg har skrevet.

Borrelia – en slektning av Syfilis-mikroben?

Men ikke før var Treponema pallidum på vei ned, så kommer den tilbake til landet med turister som har besøkt afrikanske land der sykdommen fortsatt florerer og med prostituerte som bringer med seg smitten til Norge fra sine respektive hjemland. Samtidig med dette oppdager leger at en nær slektning av Treponema pallidum;  de etterhvert så omtalte  Borrelia spiroketene spres til nordmenn via flåttbitt. Forskere mener det er bevist at Borrelia også kan smitte ved  samleie, fra syk mor til foster eller via blodoverføringer i land der kontroll med blodet ikke er god nok. Denne forskningen er kontroversiell og det er de som anser det som «konspirasjons-teorier», men det er for lengst bevist at spiroketer kan smittes på ulike vis og at deres evne til å unndra seg identifisering med både mikroskopi og blodprøver er legendarisk blant spirokete-forskere. Med fremvekst av Lyme-Borreliose og det faktum at fri bevegelse av mennesker mellom U-land og I land på ny sprer syfilis til Europa, bør yngre leger som vil noe i denne verden satse på å bli spirokete-jeger. De blir da i sannhet «leger uten grenser» for mikrober kjenner ingen nasjonale grenser….

Spiroketene vi har i munnen, hva med de…..??

Treponema denticola

Som om dette ikke er nok: I en meget omfattende og godt begrunnet artikkel i tannlegetidsskriftet Journal of Dental Research (90(6), 609-703, 2011) skriver fire forskere Daspher, Seers ,Tan og Reynolds at i betent tannkjøtt finner man ulike mikrober, herunder flere mulige spiroketer. En av disse er Treponema denticola. I alt har tannleger funnet 48 ulike spirokete-typer som kan gi opphav til tannkjøttbetennelse.

Forskere mener det er fullt mulig at tannkjøtt-bakterier, herunder munnhule-spiroketer kan trenge gjennom slimhinner og komme over i pasienters blodbane og derved gi oppgav til mulige sykdommer. Dette faktum gjør det viktig at de som driver med mikroskopi bør være oppmerksomme på at spiroketer de ser i blodet også kan være munnhule-spiroketer !! Serumtesting hører derfor med til mikroskopi-yrket om man vil levere 100% sikker diagnose.

Kan munnhulespiroketer gi opphav til hjerte-kar-sykdommer?

Forskere slik som William Nordquist skriver i sine artikler at når leger søker etter årsaker til hjerte-kar sykdommer så kan spiroketer av ulike slag være ”the smoking gun” som fritt oversatt betyr ”drapsvåpenet”. Det er mye leger og tannleger ennå ikke vet om hvordan de skal bruke denne forskningen i den praktiske hverdag, og det er fortsatt langt igjen til laboratorier kan tilby analyse av de mange ulike artene av spiroketer i munnhulen og blodet hos syke. Den nye erkjennelsen gjør det også trolig at vi må omskrive deler av historiene om Borreliose fordi det spiroketer- forskere i fortid så i blodbanen hos syke og trodde kunne være Borrelia kan vise seg å være «Treponea denticola-rømlinger» i pasienters munnhule.

Det kan synes som om  Spirokete- fremkalte sykdommer blir en av dette tiårets store tema i medisinen. Borrelia-debatten er bare toppen av isfjellet som seiler inn medisinen. Trolig vil forskerne denne gangen stå bedre rustet enn da man sist gang fikk Borrelia-debatten i fanget; for nå har de støttespillere i tannleger som allerede er i gang med spirokete-behandling av pasienter med tannkjøttssykdommer… med antibiotikakurer som varer mange uker! For ingen tannlege ønsker at hans/hennes klienter skal ha dårlig tannkjøtt…osv.