Akupunktur er en 3000 år gammel kinesisk vitenskap som bygger på kunnskap om hvordan nålestikk, varme eller massasje på bestemte punkter på kroppen som aktiverer evnen til selvhelbredelse. Dette skjer ved aktivering av energiflyt i kroppens meridianer (nervebaner). Akupunktur og kreftbehandling: Den mest anerkjente teorien i dag er at kreft er en genfeil i en eller flere deler av arvematerialet og at muligheten for å påvirke genfeilen(e) er liten. Derfor bruker man i dag fortsatt de samme velprøvdemetodene man har brukt siden annen verdenskrig: stråling, kirurgi og cellegift.

Med bedre kirurgi, mer avansert strålingsutstyr og flere typer cellegift å velge mellom har overlevelses prosent økt med årene, men fortsatt er det mange uløste problemer. Kan akupunktur bidra med noe her?

Kinesisk og amerikansk forskning: I en lenger artikkel i tidsskriftet Hematology Oncolgy Clin North America 22.08 2008 finner vi at i perioden 1987- 2007 ble det levert inn 8.276 avhandlinger om virkningen av akupunktur på sykdom,  320 av disse omhandlet virkningen på kreftsyke. Her følger noen av resultatene som er verd å se nøyere på.

Kvalme i forbindelse med kjemoterapi: Cellegift har effekt mot kreft, men en av bivirkningene er kvalme og oppkast. Ved gjennomgang av 11 vitenskapelige undersøkelser som omfattet 1247 kreftsyke fant legene ut at akupunktur reduserte risiko for akutt kvalme med hele 82%, men var mindre egnet for akutt oppkast. Brukte man elektroakupunktur kunne man også få dempet dette. Vanlige punkter som brukes mot kvalme er Magepunkt 36 + Perikardium punkt 6.

Smerte: Kreft gir opphav til smerter når kreftceller metastaserer inn i ulikt vev. Det kan også oppstå ved bruk av kjemoterapi, etter operasjoner og etter stråling. Det finnes en rekke undersøkelser som bekrefter at akupunktur kan påvirke smerter. Felles for disse er at bruk av akupunktur reduserer behov for smertestillende og derved de bivirkninger disse de har i form av døsighet og redusert oppmerksomhet. I en undersøkelse viste det seg at behovet for smertestillende falt med 21% første døgnet og etter tredje døgn med 29%. Smertedempende punkter avhenger av hvor smerten sitter.

Angst  : Mange pasienter som gjennomgår en kreftsykdom får i løpet av sykdommen og behandlingsfasen angst dels fordi sykdommen er alvorlig og mulig dødelig. Men selve behandlingen kan også virke belastende. Å føle angst er derfor en naturlig reaksjon og ikke tegn på mental sykdom. Samtaleterapi og omsorg reduserer angst. Det gjør også akupunktur! I en amerikansk undersøkelse fant leger ut at ved bruk av tre såkalte avslapningspunkter i øret opplevde pasientene som skulle opereres mindre angst og uro. I en annen undersøkelse av angst blant kreftsyke fant amerikanske leger ut at 31% av de som ble behandlet med akupunktur følte mindre angst når de fikk akupunktur. Konklusjonen må derfor være at det er verdt å forsøke.

Hetetokter : En vanlig bivirkning ved brystkreftterapi er hetetokter. En årsak til hetetoktene er utvidelse av små blodkar som øker blodstrømmen og gir økt varmefølelse I en svensk undersøkelse  fikk kvinner som var ferdig med overgangsalder og som var behandlet for brystkreft regelmessig elektroakupunktur i 4 måneder. Akupunktur reduserte hetetoktene hos de som fikk behandling med 50% og effekten varte i 6 måneder etter at behandlingen var avsluttet.

Lavt antall hvite blodceller: Såkalt leucopeni er en ikke uvanlig bivirkning etter stråleterapi og cellegift. Nedsatt antall hvite celler reduserer immuniteten og øker farene for infeksjoner. En kinesisk undersøkelse bekrefter at akupunktur øker antall hvite blodceller og derved gir bedre immunitet. Punktet som ble brukt var Magepunkt 36, 3 fingerbredder under kneet..

Utmattelse: Kreftterapi er ganske belastende fordi kjemoterapi er en gift og stråling påfører vevsskade. Det er derfor vanlig at kreftsyke under og etter behandling opplever perioder med utmattelse (”fatigue” ) i varierende styrke. I en amerikansk undersøkelse ble 31 kreftsyke med utmattelse behandlet med akupunktur. Pasientene som ble behandlet fylte ut et spørreskjema over sine symptomer før og etter behandling og opplevde 31% reduksjon i utmattelses-symptomer.

@Copyright Øverbye 2022

Les også artikkelen om muligheten til å forebygge kreft her.