Stresslidelser,ME,impotens, menopause? Trenger du mer steroider ?

Print Friendly, PDF & Email

Steroidene er en stor gruppe hormoner som er livsviktige for vår helse. Kunnskap om steroidene er veien til forståelse av alle sykdommer fordi kroppen bruker disse hormonene til selvhelbredelse, energiproduksjon og å opprettholde nesten enhver funksjon i kroppen.Steroidene er også endel av vår kjønnsidentitet og endring i steriod-sammensetning kan lede  til impotens, ufruktbarhet og  endret seksuell adferd.

Steroidene: kroppens universalhormoner.

Kjønn og kropp

Kvinner og menn lager de samme steroid- hormoner ,men i ulik konsentrasjon! Leger flest sjekker kun for tre av disse:testosteron,  østrogen og progesteron .Men dette er bare sluttprodukter av en lang serie omvandlinger av hormoner som alle lages fra ett felles forstadium :kolesterol. Men så liten informasjon kan leger ikke rådgi sine klienter/pasienter  med hensyn til årsaker til deres helseproblemer og heller ikke hvilken legemidler og hormoner klienten/pasienten bør velge. Vi bruker her ordet klient fordi ikke alle som søker lege/helserådgivere er syke.

Fordi alle steroider  lages av fettstoffet kolesterol er det viktig å ha nok kolesterol for å lage nok steroide. Senkes mengden kolesterol under en viss grense kan det oppstå sykdommer som følge av svikt i produksjonen av sterioder. Mange av bivirkningen av  statiner( fettsenkende legemidler) skyldes nettopp et fall i steriodproduksjonen.Sviktende produksjon av steroider kan derfor på sikt bli et større helseproblem enn de hjerte/karsykdommer statiner er tenkt å skulle kunne forhindre.

Lær dine steroider på 1-2-3. Nå !

Sex og hormoner

Progesteron og Pregnenolon: Disse to er forstadier til alle steroid-hormoner hos menn og kvinner og lages av kolesterol

.Pregnenolon som lages direkte fra kolesterolet er verken mannlig eller kvinnelig i natur; det er ”alle steroiders mor/far”. Fra dette lages så progesteronet og fra dette de andre hormonene

Androgener (mannlige kjønnshormoner): DHEA, Androstenedion, Testosteron og DHT .Både menn og kvinner lager disse i binyrene, mens kvinner lager DHEA og Androstenedion i eggstokkene, der Androstenedion blir til østrogener( tre typer i alt).I mannens testikler blir Androstenedion til Testosteron og DHT (Di-Hydro-Testo).

Kvinnelige kjønnshormoner: Østrogene: Østradiol, Østeron og Østriol. Disse lages eggstokkene og i litt kvinners fettvev.

Stresshormoner i kortisol-familien .Disse hormonene og spesielt kortisol øker blodsukkermengden, demper betennelser, har smertestillende effekt, stimulerer mental yteevne: I store mengder over tid er de helseskadelige.(Det finnes også andre stress-hormoner som ikke er i samme familie)

Aldosteron: blodtrykksøkende stresshormon, beslektet med kortisol.

Leger din kan ta prøve av alle steroider om du spør!

trustmdEn skolert lege bør vite noe om alle disse ulike hormonene, hvordan de lages, deres kjemiske formler og deres innbyrdes forhold for å kunne rådgi menn og kvinner om spørsmål som utmattethet ,ME, lavt stoffskifte, kroniske sykdommer, infertilitet, impotens, manglende sekslyst, overgangsalder , helsesvikt hos eldre og demens.

Enhver lege kan i dag få tatt prøver av alle disse hormonene og kan ut fra deres innbyrdes forhold gi råd til mennesker med helsesvikt .I noen artikler fremover skal vi ta for oss noen problemer som oppstår når det er ubalanse mellom hormonene. Neste artikkel i serien om sterioder: overgangsalder hos kvinner.

Litteratur:

Bjørn J Øverbye: Lavt Stoffskifte –Endelig Forklart Slik Det Skal, Veiviseren Forlag, 2015 utgaven (bestilles på dette nettstedet)

John R Lee: What Your Doctor May Not tell You About Menopause (Warner Books, 1996) Norsk versjon kan bestilles på www.futhark.no ,et nettsted driftet av den norske lege og homøopat doktor Leif Ims.