Mer immunitet, bedre helse, bort med sykdom!

Share
Print Friendly, PDF & Email

Legene lover deg at vaksiner beskytter mot infeksjoner. Naturens metode er å bygge god helse med enkle metoder, slik at du aldri behøver å frykte infeksjoner. Her er noen gode effekter av noe så enkelt som kalde bad! Kalde bad er noe de fleste kan gjøre hver dag i dusjen, i badekaret og de mer modige kan ta en dukkert i kjølig havvann, elver og i innsjøer. Det er fortsatt ikke mer enn 10 grader i vannet der ute og det innbyr til bedre helse med enkle midler.

MY Health Club Vol 1, Nr 11,  20 Mai 2015.

Her er nye opplysninger som kan sette i gang positive tanker om helse. Vi har selvsagt ikke lovet noen å kurere sykdom, til det kreves at man møter på et helsekontor, tar blodprøver og underkaster seg ulike tester før en lege foreskriver en medisinsk terapi. Men vi kan love deg såpass: den forskningen vi siterer vil få deg til å tenke mer positivt om dine egne muligheter for å forebygge og forhindre sykdommer, dersom man har en sykdom så kan det hende at de rådene som forebygger, kan bidra til at man kan reversere prosessen som førte frem til slik det er idag? Vi setter i gang med noen opplysninger du kan dra nytte av.

Prosjekt kalde bad.

God helse,man tåler mere!

God helse,man tåler mere!

I en tidligere artikkel fortalte vi om nytten av å ta kalde bad. For mitt eget vedkommende fortsetter eksperimentene med egen helseforbedring. Siden sist har jeg nå badet hver annen dag, noe jeg begynte med 1ste april. Vanntemperaturen der jeg bor er mellom 8-11 grader om kvelden og temperaturen i havet svinger mellom 9-11 grader. Dette innbyr til svømmeturer på 5-10 minutter. På grunn av jevnlig trening har kroppen begynt å vende seg til kulden og det føles ikke lenger kaldt på samme måte som før. En årsak er at de glatte musklene rundt venene i huden har blitt styrket og kan lukke seg bedre slik at man holder tilbake det varme blodet i kroppens indre i større grad. Dette gjør at huden blir kaldere og når man har kommet på land fortsetter dette så lenge det er såpass kaldt som det er.  Når man kommer inn i varmen så åpnes venene og tømmer kaldere blod inn i sirkulasjonen, da kjenner man et kuldesjokk som varer noen minutter. Følelse av kulde kan vedvare 5-10 minutter avhengig av hvor lenge du har vært ut i vannet.

En annen konsekvens av kalde bad er at man synes det er OK å gå med T-skjorte når andre tar på seg jakke og genser. En erfaring man gjør når en bader i kaldt vann (det er enda ikke isbad sesong, den kommer ikke før i november/desember) er at man ikke blir forkjølet eller får influensa. Påstander om at man fryser på seg forkjølelse er altså ikke riktig for den som jevnlig utsetter seg for kulde. Nettstedet www.medicaldaily.com nevner hele 7 ulike helsegevinster av kalde bad/kald dusj og selvsagt vil det samme gjelde kalde bad utendørs.

Dyp pust.

Milarepa,Tibetansk yogi kjent isbader.

Milarepa,Tibetansk yogi kjent isbader.

For å utholde kaldt vann må en puste dypt og regelmessig. Dette øker oksygenopptaket og bedrer sirkulasjonen. Vi oppfordrer alle til å følge rådene fra forrige artikkel om nytten av Yoga-pust. Et viktig poeng her er at det å spise kraftig mat med mye animalsk proteiner senker evnen til å ta opp oksygen, dette ble vist gjennom omfattende forskning utført av professor Louis-Claude Vincent. Mye animalsk protein, alkohol, sukker, kaffe og andre gifter tapper kroppen for antioksidanter. Siden mennesket transporter en andel av sitt oksygen utenfor røde blodceller ved hjelp av antioksidanter vil tap av antioksidanter medfører tap av oksygentransport på denne måten. Vi har ved vårt kontor meget avansert laboratorieutstyr som måler antioksidanter, pH og elektrisk aktivitet i blodet og vi kan bekrefte denne observasjonen.

Man kan også bekrefte det ved egen opplevelse. Etter et kraftig måltid tar det mye lenger tid å gjenvinne varmen etter et kaldt bad. Yogier som lever i Himalaya og som mediterer nakne eller lett påkledd i snøen for å vise hvordan de mestrer elementene anbefaler lett vegetabilsk føde og fettet fra smør som grunndiett. Forskere som har undersøkt fenomenet kan bekrefte at Yogier i Himalaya kan sitte under våte tepper i flere timer og meditere i bitende kulde og produsere så mye varme at teppene blir tørre!!

Bedre hud.

En hudlege som siteres i www.medicaldaily.com hevder at når man tar kalde bad så lukker hudporene seg og hindrer skitt å komme inn i hudens porer. Dette gjør huden renere, det styrker også hårveksten og gjør hår blankere og flottere,

Bedrer sirkulasjon.

Nettstedet siterer videre doktor Mercola som igjen siterer forskning som bekrefter at kalde bad styrker blodsirkulasjonen. Dette styrker immunitet og bedrer årenes funksjon,  for de som har høyt blodtrykk kan det senke trykket naturlig når årene blir mer utvidet.

Bedrer forbrenning.

I kaldt vær og når man bader i kaldt vann må kroppen øke forbrenningen for å lage mer energi. Dette leder til økt fettforbrenning. Dersom man ikke kompenserer dette ved økt matinntak vil kuldeeksponering over tid virke slankende, men bare hvis man som sagt ikke øker kaloriinntaket.

Tilheler muskelskader.

Kalde omslag og kalde bad tilheler akutte muskelskader. Stadig flere atleter bruker i dag isbad etter hard trening for å redusere omfanget av muskelskader man pådrar seg ved hard trening. I USA er bading i badebasseng med isvann blitt stadig mer vanlig for de som driver amerikansk fotball. Prøvd det du også om du driver idrett og skader deg. Legg straks ispose på for å redusere blødning og dempe smerte og etter trening ta et kaldt bad.

Motvirker stress.

Ekte karate-gutter!

Ekte karate-gutter!

Forskning viser at de som bader i kaldt vann/isbader tåler stress bedre enn andre. Man blir mer utholdende, blir mer fokusert, får mindre indre uro. I Asia lærte jeg at mange munker øker sin evne til å konsentrere seg ved å meditere lett påkledd på en tid på dagen da det enda var kaldt, før solen stod opp. Om vinteren var det mange som tok kalde bad for å oppøve evnen til å bli mer fokusert. Blant kampsportutøvere og innen visse sekter i Japan pleier utøverne å stå under fossefall midtvinters og meditere for å styrke viljen og deretter løper man i snøen barbeint. Dette var en av yndlingsøvelsene til den berømte karatemesteren Mas Osayama, grunnleggeren av Kyo-koshin-kai karate. For deg som driver med kampsport og er i god fysisk og mental form: følg de store mesteres eksempler.

 

Motvirker depresjon.

Yogi det rette element

Yogi det rette element

Studier av de psykiske effektene av kalde bad viser at når du utsetter deg for kulde når du bader eller går lett kledd om vinteren vil kroppen lage en rekke hormoner som bedrer humøret. Dette gjelder nerve-transmitterer som adrenalin, nor-adrenalin, ditt indre narkotiske stoff endorfin og selvsagt kortisol fra binyrene. Alle som driver ekstremsport kjenner til denne behagelige og berusende tilstanden som følger med når du liker det du gjør og må kjempe mot elementene. Tror du det ikke, så prøv det. Men som alltid ellers; har du dårlig hjerte eller bruker hjertemedisiner må du bestemt sjekke med en lege før du gir deg i kast med kalde bad. Folk uten spesielle hjerteproblemer kan godt ta en kald dusj hver dag eller tappe kaldt vann i badekaret i stedet for varmt vann. Start med 20 grader og senk vanntemperaturen en grad hver annen dag eller tredje dag, slik at du etter tre til fire uker kan slappe godt av i 8-10 graders vann. Har du tilgang til havet, elver og innsjøer på denne årstiden er det alltid mer moro å bruke naturen som treningslokale.

På nettstedet www.phonixrising.com forteller en ME pasient at hun allerede ved 16 graders bad i 20 minutter (vanlig varmt norsk sommerbad) fikk betydelig bedre helsetilstand.

Bedre fruktbarhet og mer testosteron.

En virkelig mann!

En virkelig mann!

Nettstedet http://www.impossiblehq.com har mer informasjon. De henviser til forskning som bekrefter at kalde bad bedre mennenes fruktbarhet, og det virker som en booster på energien (”verdens beste kaffekopp”) og enda bedre for menn: det øker testosteronproduksjonen!!

Så menn i alle aldre som fortsatt er oppegående og har et liv: Opp av godstolen, ta på deg joggebukse, T-skjorte og et godt yttertøy. Når du har fått opp varmen ta av deg plagg etter plagg på overkroppen til du løper i bare T-skjorta og fortsett joggeturen uansett vær og vind. På veien hjem, hopp i kaldt vann, bekker, elver, tjern og hav og ta en forfriskende avriving. Har du ikke tilgang på vann utendørs (rimelig uvanlig her til lands, men det finnes jo en del byfolk som også liker å trene utendørs og ikke er avhengige av å betale for å gå på treningsstudio) er en kald dusj tingen. For deg som ikke har annet valg enn treningsstudio; avslutt med en lang kald dusj.


Copyright Bjørn J Øverbye  – 2015


Les vår disclaimer 

Share
Posted in Diverse and tagged , , , , , .

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.