Mat=Helse: Kolesterolsenkende og hjertestyrkende effekter av vanlige matvarer!

Share
Print Friendly, PDF & Email

Mat for livMange helt vanlige matvarer har gunstige helse-effekter dersom de inntas regelmessig.De må selvsagt  være frembragt giftfritt (= økologisk).Her er noen vanlige matvarer du kan spise for å få bedre  hjertehelse helse og senke kolesterol.

  • Epler: innhold av pektin kan øke andelen av det gode kolesterolet(HDL-kolesterol)
  • Artisjokk: Inneholder cyanocider som aktiverer lever og derved senker kolesterol-nivåer i blodet.
  • Ølgjær: Inneholder Folinsyre (Vitamin B6) med gunstig effekt på opptak av B12 og nervesystemet.
  • Bokhvete : Inneholder mer av aminosyren L-arginin enn de fleste andre kornsorter. L-Arginin har gunstig effekt på blodsirkulasjon og blodtrykk. Det er dessverre ikke nok mengder i bokhvete til å ha medisinske effekter hos syke, men litt kan det bidra.
  • Gurkemeie : Kurkumin senker kolesterol like bra som enkelte legemidler dersom det inntas i store nok mengder ,hver dag over tid.
  • Guarkjerne-mel: Inneholder stoffer med gunstig effekt på galde-produksjon.
  • Yoghurt: Inneholder visse melkesyrebakterier som kan senke innhold av kolesterol i blodet.
  • Hvitløk: Kan  senke kolesterol og fjerne kalkdannelser i blodårene og regulerer innhold av fett i blodet!
  • Laks: Vill-laks fri for miljøgifter er rik på Omega-3.Dessverre er havområdene rundt de fleste land nå så forurenset av miljøutslipp fra oljeindustri og avfall som dumpes i sjøen av selv vill-laks  fanget i land-nære områder kan være forurenset. Det er derfor bedre å spise Haiolje fra MedicMarine som trolig er den reneste Omega-3 oljen på markedet.
  • Lammekjøtt: Rik på L-carnitin som styrker muskulatur ,herunder hjertets muskulatur. Det er tvilsomt om lammekjøtt har nok L-Carnitin til ha effekt hos hjertesyke.
  • Linolje ,Rapsolje, Sesamolje og Olivenolje: disse planteoljene er rike på flerumettede fettsyrer som senker fettinnhold i blodet.Dersom oljene brukes til steking blir de oppvarmet og det dannes giftig transfett.
  • Mandler: Inneholder flere virkestoffer som senker kolesterol.
  • Appelsiner: rik på naturlig vitamin C som hjelper til å senke kolesterol .Inneholder også andre kolesterolsenkende stoffer.

Copyright Bjørn Johan Øverbye 2016

Disclaimer

 

Share
Posted in Kosthold and tagged , , , .

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.